سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دوشنبه 91 شهریور 13 , ساعت 12:44 صبح

 

مکالمه ای بین من و مادرم:

_ مامان...

* جونم!

_ داشتم ماست می خوردم.

*نوش جونت.

_ ریخت رو فرش!

* کوفت بخوری!!

............................................

*چند وقت پیش با بابام دعوام شد، دستشو برد بالا که بزنه تو صورتم... منم یهو رفتم تو فاز هندی، گفتم:

بزن بابا... بزن! بزن بذار بفهمم که پدر بالا سرمه... بزن که بفهمم هنوز بی صاحاب نشدم... بزن بابا!

و در نهایت ناباوری بابام زد تو گوشم ... خیلی شکست سختی خوردم!/

 ..........................................

* یه زمانی تو مدرسه با دوستمون هماهنگ می کردیم که اون اجازه بگیره بره بیرون، تا ما دو دقیقه دیگه بریم! بعد معلم می گفت: صبر کن تا دوستت بیاد، بعد برو... من که حلالشون نمی کنم!!!

 .........................................

* بزرگترین حرف های کینه توزانه با این جمله توجیه می شه:  به خاطر خودت می گم!

 .......................................

*یه بار رفته بودم درمانگاه آمپول بزنم ... یه پرستار اومد آمپولم رو بزنه، معلوم بود خیلی تازه کاره! همین جوری که سرنگ رو گرفته بود توی دستش، لرزون لرزون اومد سمت من و گفت: "بسم الله الرحمن الرحیــــم". منم که کپ کرده بودم، از ترسم گفتم: "اشهد ان لا اله الا الله"! هیچی دیگه... اون قدر خندید که نتونست آمپولو بزنه و خدا رو شکر یکی دیگه اومد زد.

 ........................................

*به طرف می گن: چرا خودکشی کردی؟ افسرده ای؟ می گه نه بابا، خوبم، می خواستم تو اوج، خداحافظی کنم!


یکشنبه 91 شهریور 12 , ساعت 6:53 عصر

 

واژگونی اتوبوس
یک شنبه 12 شهریور 1391   -  9:56 ق.ظ
واژگونی مرگبار اتوبوس با 24 کشته
سانحه رانندگی در محور شیراز – کازرون 24 کشته بر جای گذاشت.
سانحه رانندگی در محور شیراز – کازرون 24 کشته بر جای گذاشت.  
  حلقه شهید علیرضا شبانی به نقل ازرئیس پلیس راههای فارس گفت: در این حادثه که صبح امروز بر اثر واژگونی اتوبوس حامل زائران کربلا رخ داد 19 نفر از هم وطنانمان در دم جان باختند و 23 نفر دیگر به شدت مجروح و راهی بیمارستان شدند که در مسیر 5 نفر دیگر نیز جان خود را از دست دادند .
این اتوبوس با 41 مسافر از کربلا به سمت حاجی آباد بندرعباس در حرکت بود .
سرهنگ احمدی رئیس پلیس راههای فارس علت این سانحه را ناتوانی راننده در کنترل خودرو به علت تجاوز از سرعت مطمئنه اعلام کرد 
 
 

یکشنبه 91 شهریور 12 , ساعت 6:35 عصر

 

 

حلقه علیرضا شبانی از نقل قول از خبرورزشی نوشت: او فرشاد پیوس است؛ مردی که اگر الان فوتبالیست بود، یک‌تنه پرسپولیس را به صدر جدول می‌رساند. خودش می‌گوید اگر کریم انصاری‌فرد راه بیفتد، مشکل پرسپولیس هم حل می‌شود. مشکل پرسپولیس را فقط در گل نشدن توپ‌هایش می‌داند. پیوس به کافه خبر آمد تا در مورد پرسپولیس صحبت کند؛ پرسپولیسی که نتایج افتضاحی گرفته و از 7 مسابقه فقط 6 امتیاز دشت کرده. پیوس از روزهایی صحبت می‌کند که او را «فرشاد آقای گل» صدا می‌زدند. می‌گوید هنوز هم وقتی با این لقب صدایش می‌زنند، کیف می‌کند. خستگی‌اش درمی‌رود. صحبت‌های این پیشکسوت موسفید پرسپولیس را می‌خوانید.


* شاید سؤال تکراری باشد ولی می‌خواهیم از محلی که در آن فوتبال را شروع کردید صحبت کنیم.
- هر چه داریم اول خدا بعد جنوب شهر. نازی‌آباد بچه‌های بامحبتی دارد. وقتی در محل بازی می‌کردیم خیلی هوایمان را داشتند. خاکپور بچه یاخچی‌آباد است. قلعه‌نویی بچه سه راه علی‌آباد است. من بچه هزاردستگاه هستم. همه ما از جنوب شهر شروع کرده‌ایم.


* از همان محل صحبت کنید که چه نقشی داشت در فوتبال شما؟
- آن موقع در جنوب شهر، از در خانه می‌آمدی بیرون بچه‌ها داشتند فوتبال بازی می‌کردند. زمین‌های زیادی بود. دروازه می‌گذاشتند و فوتبال بازی می‌کردند. یک گودالی بود که ما طناب می‌انداختم می‌رفتیم پایین. خیلی گود بود. اندازه گود شهرزاد بود. می‌انداختیم پایین، می‌رفتیم و 11 به 11 یا 3 به 3 بازی می‌کردیم. البته از آن طرف هم راه داشت که برویم اما خیلی راهش دور می‌شد و ما با طناب می‌رفتیم پایین.


* یعنی می‌خواهی بگویی زمین خاکی باعث شد شناخته شوی؟
- واقعاً. ما روزی سه تا بازی می‌کردیم. صبح ظهر و بعد از ظهر. بعد از ظهر با موتور می‌رفتیم خزانه فوتبال بازی می‌کردیم.


* فوتبال 90 دقیقه‌ای؟
- بله. واقعاً خیلی سخت بود ولی بازی می‌کردیم. آن موقع همه به ما احترام می‌گذاشتند. من هیکلم کوچک بود و شناخته‌شده بودم. خوب دریبل می‌زدم و به همین دلیل من را می‌شناختند.


* شما فوتبال را اصولی یاد گرفتی یا دیمی؟
- ما فوتبال را دیمی شروع کردیم. خیابانی و گل کوچک. فوتبال دیمی به نظر من خیلی مهم است. کسی که زمین نخورده باشد و درد نکشیده باشد فوتبالیست خوبی نمی‌شود. فوتبال آن موقع با الان زمین تا آسمان فرق می‌کند. بچه‌های آن موقع با فوتبالیست‌های الان بازی کنند 6 تا جلو می‌افتند.


* فوتبال قدیم و الان چه فرقی دارند؟
- الان فوتبال حساب شده است. کامپیوتری. کلاسیک‌تر شده. فوتبال آن زمان خاکی‌تر و دیمی‌تر و با جان و دل بود. یعنی ما از محل خودمان می‌رفتیم به محل دیگر، تماشاگر می‌آمد. تماشاگر با ما از محل می‌آمد به محل دیگر و بازی را تماشا می‌کرد.


* شما درست می‌گویید ولی کشورهایی مثل کره و ژاپن که اصولی کار کردند با اختلاف یک گل به آرژانتین می‌بازند. آنها زمین خاکی ندارند.
- من فوتبال قدیم را بیشتر قبول دارم. سیستم ژاپن با ما فرق می‌کند. چیزی که در ایران می‌بینیم را باید بگوییم. فوتبال ما روز به روز عقب می‌رود. الان اصلاً بازیکن نمی‌بینیم. چند سال است یک بازیکن خوب به تیم‌های بزرگ‌ تحویل نداده‌ایم؟


* یعنی فوتبالیست‌های ما تحلیل رفته‌اند؟
- بله. صد در صد. شما الان یک پنجعلی می‌بینید؟ محمدخانی می‌بینید؟ الان نداریم. بازیکن خوب نداریم.


* چرا؟
- چون آن موقع پول نبود و بچه‌ها به خاطر عشقشان فوتبال بازی می‌کردند. با بدبختی زندگی‌مان خوب شد ولی الان همه فوتبالیست‌ها وضعشان خوب است.


* یعنی شما می‌گویید چون درآمد فوتبالیست‌ها بالا رفته وضعیت بد شده؟
- بله. ما عشقمان فوتبال بود. نوش جانشان هرچه می‌گیرند ولی بیایند اندازه پولی که می‌گیرند بازی کنند. این‌ها اندازه پولی که می‌گیرند بازی نمی‌کنند.


* اگر زمان شما هم پول وجود داشت ممکن بود شما فوتبالتان خراب شود؟
- شاید اگر به ما هم پول می‌دادند خراب می‌شدیم. باید برگردیم به ذات آن شخص که چطوری بزرگ شده که اگر پول دستش آمد دنبال چه کاری می‌رود. ما ساعت 11 می‌خوابیدیم. مهمان که می‌آمد می‌گفتیم این‌ها را رد کنید بروند چون فردا بازی داریم. خیلی‌ها نمی‌آمدند خانه ما. ناراحت می‌شدند که چرا می‌گوییم زود بروید.


* فرشاد پیوس اگر الان فوتبالیست بود چقدر می‌ارزید؟
- خیلی. سه، چهار میلیارد. چهار میلیارد می‌ارزیدم حداقل. چون واقعاً گل‌هایی که می‌زدیم خیلی ارزش داشت.


* این پول‌هایی که بازیکنان پرسپولیس می‌گیرند، واقعاً به آن اندازه می‌ارزند؟
- یک سری حقشان است، یک سری نه. در پرسپولیس دو سه نفر حقشان است که این پول‌ها را بگیرند. بقیه نه. اندازه پولشان بازی نمی‌کنند.


* پرسپولیس امسال خیلی پرستاره است.
- واقعاً مهره‌گیری خوب بوده اما در زمین خوب نیستند. مشکل این است که بازیکنان پرسپولیس رفاقت ندارند. آن موقع محسن عاشوری 6 ماه خانه ما بود. رفاقت داشتیم آن موقع. بیشتر به من پاس می‌داد و توجه می‌کرد. من را بیشتر در موقعیت گل قرار می‌داد. پاس‌هایش خط‌کشی بود. انگار خط‌کش می‌گذاشت و پاس می‌داد.


* چقدر از آقای گلی‌هایت را مدیون محسن عاشوری هستی؟ چهارچوب‌‌شناس بودی ولی می‌گفتند محسن عاشوری، فرشاد پیوس را آقای گل می‌کرد.
- بله. واقعاً سهمش خیلی زیاد بود. هم او، هم بچه‌های تیم. همه می‌جنگیدند برای همدیگر. الان همه می‌خواهند خودشان گل بزنند ولی باید تیمی کار کنند.


* سیستم بازی فوتبال هم فرق کرده. یک بازی ممکن است مربی با توجه به وضعیت تیم حریف، بخواهد هافبک راستش گل بزند. نمی‌شود بگویی مهاجم حتماً باید گل بزند.
- ولی بیشتر می‌توانند به او کمک کنند. مثل قاضی یا انصاری‌فرد را بیشتر می‌توانند کمک کنند. آن رفاقت و دوستی که ما داشتیم، دیگر نیست.


* چند روز قبل که به تمرین پرسپولیس رفتی یک توصیه‌ای به کریم انصاری‌فرد کردی. چه چیزی به او گفتی؟
- وقتی رفتم با بچه‌ها چند دقیقه صحبت کردم. با مهدی مهدوی‌کیا هم صحبت کردم.


* به مهدوی‌کیا چه حرفی زدی؟
- گفتیم دوست داریم تیم جان بگیرد. گفت یادت است پیراهنت را به من دادی؟ من هنوز دارمش. این برای من خیلی مهم است. این یعنی مهدوی‌کیا برای من ارزش قائل می‌شود. به مهدوی‌کیا گفتم مشکلتان چیست؟ گفت انگار همه با هم خوب نیستند. رفاقت در تیم وجود ندارد. این خوب نیست که رفاقت نباشد. به نظر من مانوئل هر روز یک ارنج می‌کند. بارسا و رئال مگر چقدر ترکیب عوض می‌کنند؟ مربی، زیاد ارنج را عوض می‌کند. به نظرم مانوئل آمد و باید به او فرصت داد ولی ترکیب زیاد عوض کرده. اگر دور و بری‌ها بگذارند او نتیجه می‌گیرد.


* منظورتان از دور و بری‌ها چه افرادی هستند؟
- همان حاشیه‌هایی که می‌آیند و هر روز می‌گویند من هستم.


* کرمانی‌مقدم می‌گفت ما در پرسپولیس کسی را نداریم که بتوانیم به عنوان سرمربی روی او حساب کنیم. می‌گفت اگر بخواهیم مانوئل را کنار بگذاریم، گزینه ایرانی نداریم که جایگزینش کنیم.
- به نظرم مربیان خوبی داریم که می‌توانند باشند. کسی که هست باید قوی باشد. مربی باید قوی باشد. پیشکسوتان پرسپولیس همدیگر را قبول ندارد.


* چرا این‌طوری شده؟ مگر نمی‌گویید قبلاً در زمین برای همدیگر جان می‌دادید؟
- آن موقع بله ولی الان دیگر همدیگر را قبول ندارند. الان همه دنبال این هستند که بشوند سرمربی یا علی پروین پرسپولیس ولی سخت است. علی پروین زجر کشید و زحمت کشید که به اینجا رسید. پروین با سختی به این جایگاه رسیده است.


* علی پروین هم امپراتوری‌اش را از دست داده است.
- چرا؟ چون قدرت ندارد؟


* به هر حال او قدرت گذشته را ندارد. روزی که اعلام شد او سرمربی پرسپولیس می‌شود هواداران ناراحت شدند. در درفشی‌فر علیه او صحبت می‌کردند.
- علی پروین دوره‌ای که در پرسپولیس بود همه‌کاره بود. آن موقع خیلی خوب کار کرد. برای من هم خیلی زحمت کشید.


* قبول داری دوره‌اش تمام شده؟
- جایگاه او خیلی بالاتر از این‌هاست. باید در تیم مدیریت کند و بالای سر تیم باشد. دور و بر تیم باید باشد. دیگر کارآیی گذشته را ندارد ولی مثل سمبل باشگاه باید باشد چون خیلی زحمت کشیده برای پرسپولیس. ما اگر بگوییم نباید باشد، چهار سال دیگر می‌گویند فرشاد پیوس هم نباید باشد.


* داشتید در مورد رفاقت بازیکنان صحبت می‌کردید. الان بازیکنان پرسپولیس رفاقت دارند با همدیگر؟
- کریم انصاری‌فرد مثل یک مریض است. وقتی به تمرین پرسپولیس رفتم دیدم ناراحت است. یک گوشه نشسته بود. چهره‌های بچه‌ها شاداب نبود. آن هم قبل از بازی استقلال. با آنها صحبت کردم. گفتم باید بگویید، بخندید و حرف بزنید. سرحال بشوید.


* فکر می‌کنی پول بین آنها فاصله انداخته؟
- شاید یکی از دلایل این باشد. شاید همدیگر را هم قبول ندارند. مثلاً فلان بازیکن دوست دارد با رفیق خودش بازی کند. یا بقیه پست‌ها ولی در زمان ما این چیزها نبود. الان بازیکن، بغلی‌اش را قبول ندارد. من این را حس می‌کنم. آن رفاقتی که ما داشتیم، الان وجود ندارد. از نظر مهره خیلی خوب هستند ولی رفاقت ندارند. خیلی‌ها به هرچه می‌خواستند رسیدند. ولی ما نرسیدیم. باد پول به ما نخورد. این‌ها زود ارضا شده‌اند. ماشین دارند و خانه و زندگی خوب. دیگر انگیزه‌ای ندارند.


* خیلی‌ها این را رد می‌کنند و می‌گویند ما از 12 سالگی زحمت کشیدیم که به اینجا رسیده‌ایم.
- به نظر من این درست نیست. خیلی از فوتبالیست‌ها شاید از این‌ها بزرگ‌تر باشند و بیرون نشسته‌اند. خیلی‌ها می‌‌سوزند و یک سری دیگر می‌آیند بالا ولی این پولی که فوتبالیست‌های ما می‌گیرند، هرچقدر که هست، باعث شده به پیراهن باشگاه عِرق نداشته باشند. ما وقتی می‌باختیم چهار ساعت در رختکن می‌نشستیم تا مردم بروند و چراغ‌های استادیوم خاموش بشود و بعد برویم خانه. در محله هم پنهانی می‌رفتیم تمرین که کسی ما را نبیند تا هفته بعد برسد و بازی را ببریم و با خیال راحت برویم بیرون.


* الان به نظر می‌رسد تحمل باخت برای بازیکنان عادی شده.
- الان می‌بازند، راحت می‌روند و می‌آیند. زمان ما اصلاً این‌طوری نبود. این به ضرر فوتبال ماست.


* خیلی‌ها می‌گویند این حرف‌ها قدیمی شده و اصلاً تعصب و غیرت را قبول ندارند.
- پس پول خوب است؟ پول بگیری و بازی نکنی؟ من قبول ندارم.


* می‌گویند ما کم نمی‌گذاریم.
- شاید نخواهند کم بگذارند، ولی خود به خود کم می‌گذارند. در شرایط بازی آن چیزی را که می‌خواهند انجام نمی‌دهند. الان هم هستند افرادی که نخواهند به کسی پاس بدهند یا دوست داشته باشند به آدم خاصی پاس بدهند. دوست دارند در باند خودشان بازی کنند.


* الان در پرسپولیس باندبازی هست؟
- شاید باشد.


* شاید نه. صریح بگویید.
- صددرصد این‌طوری است که عده‌ای نخواهند به کسی پاس بدهند.


* الان می‌گویند بازیکنان برای مانوئل مایه‌ نمی‌گذارند. حس کردی که کسی دوست داشته باشد باعث برکناری مانوئل شود؟
- مانوئل مربی خوبی است. در سایت‌ها کارنامه او را دیدم ولی هر کسی که بیاید نمی‌تواند در پرسپولیس کار کند. پرسپولیس شرایط خاصی دارد.


* حس کرده‌ای که بازیکنان بخواهند مانوئل را کله کنند؟
- قدیم‌ها شاید بوده. الان هم شاید باشد. نمی‌خواهم جو تیم را خراب کنم.


* حالا نظرتان را بگویید.
- این تیمی که من می‌بینم، از هر باغچه گل خوبی را چیده. این کار رویانیان خیلی خوب بوده که همه بازیکنان خوب را آورده. من قبول ندارم که جنس پرسپولیس جور نیست ولی پرورش دادن این بازیکنان خیلی مهم است.


* ولی هافبک دفاعی ندارد پرسپولیس. جنسش جور نیست. یک جاهایی هم گل‌های خوبی را نچیده. مثل هافبک دفاعی.
- شاید یکی دو نفر هم خراب باشد از افرادی که آمده‌اند. گل‌های پلاسیده هستند شاید.


* رک و روراست بگویید. از واژه شاید استفاده نکنید.
- من پرسپولیسی هستم. مردم از من توقع دارند. نمی‌توانم این‌قدر رک صحبت کنم.


* رویانیان آدم خوبی است اما این ایراد هم هست که یک مدیرعامل 10 تا بازیکن خوب می‌گیرد و به مربی تحویل می‌دهد، بعد تیمش خوب نتیجه نمی‌گیرد.
- این درست نیست که تیم را ببندی بعد مربی بیاوری. با این حال مربی گفت کمتر از دوازدهم نمی‌کنم. قهرمان می‌کنم. این ایرادی است که باید از مانوئل گرفت. پرسپولیس تیم بزرگی است. این‌که مانوئل می‌گوید سال بعد تیم را قهرمان می‌کنم، به درد نمی‌خورد. مانوئل نباید قبول می‌کرد. تیم بزرگی را تحویل گرفته.


* این ایراد نیست که تیم را بستند بعد مربی آوردند؟
- چرا ولی می‌گفت دنیزلی مریض بود و دیر شد. من پرسیدم گفتند بچه‌ها پاداش‌ها را می‌گیرند و حقوق‌ها را می‌گیرند. این خیلی خوب است. همه چیز مهیاست. کارهای رویانیان خیلی‌هایش خوب است اما برخی هم بد است. یکی از کارهای بدش این است که بازیکن گرفت بعد مربی آورد.


* دنیزلی چی؟ او چقدر نقش دارد در نتایج بد پرسپولیس؟
- خیلی تقصیر دارد. باید زودتر می‌گفت که نمی‌آید.


* اگر دنیزلی بود نتیجه می‌گرفت؟
- دنیزلی در ایران کارنامه خوبی نداشت زیاد. بد هم نبود.


* چرا مردم دوستش داشتند؟
- چون ترک‌ها مثل ما خودمانی هستند و بشاش. همیشه می‌خندید. هجومی بود. پرسپولیس هم باید این‌طوری باشد. پرسپولیس باید مثل زمان دنیزلی بازی کند. همیشه ما هجومی بوده‌ایم.


* اگر امسال دنیزلی بود می‌توانست تیم را قهرمان کند؟
- می‌توانست جزو چهار تیم کند. قهرمانی خیلی سخت است. تیم‌ها خیلی خوب کار می‌کنند.


* می‌گفتند دنیزلی گفته مهدوی‌کیا و کریمی نباشند اما وقتی فهمید با این دو نفر قرارداد بسته شده، گفت به ایران نمی‌آید.
- من خبر ندارم. فکر می‌کنم رویانیان لیست دنیزلی را گرفته. لیست دنیزلی را تحویل مانوئل داده‌اند.


* توصیه‌ات برای این‌که پرسپولیس در کوتاه مدت نتیجه بگیرد چیست؟
- صد در صد باید مربی ایرانی بگذارند در کنار تیم باشد.


* مثلاً کی؟
- نمی‌دانم. مثلاً پنجعلی. به او اطمینان دارم. می‌تواند حاشیه‌های تیم را جمع کند.


* چند نفر را اسم ببر که رویانیان بتواند روی آنها حساب کند.
- ذوالفقارنسب خوب است به نظرم. اگر قبول کند. محسن عاشوری هم خوب بود به شرطی که می‌آمد کمک می‌کرد. عاشوری خیلی ساکت است. کسی که به پرسپولیس می‌آید باید دریده باشد که بچه‌ها قبولش داشته باشند. مثل پنجعلی و ذوالفقارنسب. این‌ها می‌توانند تیم را جمع کنند.


* بعضی جاها احساس می‌شود که بازیکنان پرسپولیس زیاد به ایمون زاید پاس نمی‌دهند و مخالف حضور او هستند.
- زاید بازیکن خوبی است. می‌آید خیلی ساکت تمرین می‌کند و می‌رود. شش‌دانگ است. به نظرم یک‌سری‌ دوست ندارند او در پرسپولیس باشد. زاید به درد بازی با استقلال می‌خورد. صد در صد به مانوئل گفته‌اند که او در 10 دقیقه 3 گل به استقلال زده اما مربی او را بازی نداد. به درد دربی می‌خورد. البته در بازی با فولاد هم آمد ولی اصلاً خوب نبود. به نظرم اضافه وزن دارد. خیلی از بازیکنان اضافه وزن دارند.


* بین مهاجمان پرسپولیس کی بهتر از بقیه است؟
- انصاری‌فرد را اگر روش کار کنند. کسی باشد که قبولش داشته باشد می‌تواند پرسپولیس را نجات دهد. تکنیکی و باهوش و چرخش خوب و بغل پای خوب. شش‌دانگ است ولی باید با او کار کرد. در تیم ملی و سایپا گل‌هایی که زده را دیده‌ایم. می‌تواند در پرسپولیس خوب باشد.


* می‌گویند این بازیکنانی که پرسپولیس جذب کرده، در تیم‌های دیگر خوب هستند و به درد پرسپولیس نمی‌خورند.
- در پرسپولیس هر مهاجمی که می‌خواهد بازی کند اگر در هفته دوم یا سوم گل نزند می‌نشیند روی نیمکت تا آخر فصل. علی پروین این را به ما می‌گفت. ما هم از همان هفته اول گل زدیم تا آخر. از نظر روانی باید مهاجم آماده شود.


* چطوری آماده می‌کردی خودت را؟
- از نظر روانی. شب به بازی فردا فکر می‌کردیم.


* کابوس نمی‌دیدی؟
- چرا. احساس می‌کردم وقتی گل نمی‌زنم یک نفر دارد من را کتک می‌زند. من اگر در هفته‌های اول تا سوم گل نمی‌زدم نیمکت‌نشین می‌شدم.


* اگر گل نمی‌زدی تحریم نمی‌کردی رسانه‌ها را؟
- نه بابا. ما این کارها را نمی‌کردیم. من قبول ندارم. ما عاشق پرسپولیس بودیم. پرسپولیس درست می‌شود ولی باید به این مربی فرصت داد.


* درد پرسپولیس چیست الان؟
- دردش را چطوری بگویم که همه بفهمند؟


* واضح بگو.
- از نظر پولی که همه خوب هستند. امکانات هم همه چیز را دارند. 15 سال بود نرفته بودم تمرین پرسپولیس ولی وقتی رفتم تمرین، دیدم اتاق ماساژ و مربی و همه چیز دارند. یک دردی دارد این پرسپولیس.


* واضح بگو دردش چیست.
- خوب گل نمی‌زنند.


* کریم انصاری‌فرد نمی‌تواند این مشکل را حل کند؟
- کریم خیلی خوب است. باید فرصت بدهند به او. باید 5 تا فرصت بدهند که 3 تا را گل کند. درد پرسپولیس این است که انصاری‌فرد را بسازند. او تیم را درست می‌کند. ضربه بیشتر بزنند به چهارچوب خوب است. گل بزنند دردها از بین می‌رود. اگر توپ را بکنند توی گل، همه مشکلات حل می‌شود.


* ولی دقیقه 90 هم گل می‌خورند.
- این هم یک درد است. کادر فنی باید حل کند این مشکل را. مقصر کادر فنی است که در این دقیقه گل می‌خورند. یک تعویض دیگر هم داشت که باید انجام می‌داد. تقصیر مربی است دقایق آخر گل خوردن. شکل تیمی‌شان خوب نبود. ماهینی و پولادی خیلی خوب و بزرگ هستند. نمی‌دانم چرا این طوری بازی می‌کنند. هر بازیکنی شرایط خاصی دارد. انصاری‌فرد بازیکنی است که تمام خصوصیات یک فوروارد خوب را دارد. جاگیری خوبی دارد. چرخش‌های خوبی دارد و بغل پاهای خوبی می‌زند. به دفاع می‌رود. توپ را قطع می‌کند وقتی توپ سانتر می‌شود. انصاری‌فرد و قاضی توپ را قطع می‌کنند جلوی دفاع. این برمی‌گردد به تمرینات که خوب کار کنیم. سپاهان و استقلال شاید خوب بازی نکنند اما دقیقه 80 یا 90 گل می‌زنند و تمام مشکلات حل می‌شود. مشکل گل زدن پرسپولیس فقط به دست انصاری‌فرد حل می‌شود.


* مانول نگفته من قهرمان نمی‌کنم پرسپولیس را ولی گفته فصل بعد حتماً قهرمان می‌شویم.
- من الان این را دیدم. رویانیان می‌گفت مانوئل در رده صدم مربیان جهان است. مربیان دیگر که در ایران کار می‌کنند رده 400 یا 500 هستند. منظورش این است که مربی خیلی بزرگی آوردیم.                       

 


یکشنبه 91 شهریور 12 , ساعت 5:52 عصر

مدیر‌کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی: زلزله 5?2 ریشتری زهان هیچ خسارتی در پی نداشت

محمدرضا براتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار وحدت درمیان در بیرجند، با اشاره به اینکه زلزله 5?2 ریشتری در جنوب شهرستان زیرکوه و 12 کیلومتری منطقه زهان هیچ خسارت مالی و جانی در پی نداشته است، اظهار کرد: گروه‌های ارزیابی به محل اعزام شده‌اند و تاکنون آماری از خسارات جانی و مالی گزارش نشده است. وی ادامه داد: گسل اردکول که در سال 76 فعال شده بود امروز هم فعال شده؛ ولی با توجه به مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی خسارتی به منطقه وارد نشده است. آخوندی تصریح کرد: همه دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان جنوبی آماده‌باش هستند. این زمین لرزه ساعت 5?20 دقیقه بامداد رخ داده است.  


یکشنبه 91 شهریور 12 , ساعت 5:8 عصر

گزارش حلقه شهید علیرضا شبانی/ سه طلا در روز سوم و صعود به رده سیزدهم شهریور 1391 - 01:39

روز سوم بازی‌های پارالمپیک لندن برای کاروان دلوار ایران خوش یمن بود و سه مدال طلا به ارمغان داشت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از لندن، سومین روز از بازی‌های پارالمپیک برای کاروان ورزشی ایران پر مدال بو

جلیل باقری قهرمان پرتاب وزنه پارالمپیک لندن

ورزشکاران ایرانی در سومین روز از بازی‌های پارالمپیک لندن سه مدال طلا به نام ایران ثبت کردند که باعث شد کاروان ورزشی ایران تا رده سیزدهم جدول رده‌بندی صعود کند. 

محسن کائیدی در پرتاب نیزه، نادر مرادی در وزنه برداری و جلیل باقری در پرتاب وزنه سه طلایی ایران در روز سوم بودند که جمع مدال‌های ایران را به عدد چهار رساندند.

ساره جوانمردی در رشته تیر اندازی نخستین ورزشکار ایران بود که با کسب مدال برنز ایران را وارد جدول توزیع مدال‌ها کرد.

انتهای پیام

 


یکشنبه 91 شهریور 12 , ساعت 4:57 عصر

مسئول شورای روستای افین گفت : زلزله در روستای افین فقط مردم را ترسانده و هیچ گونه خسارتی در برنداشته است
محمدحسین معنوی مسئول شورای روستای افین یکی از بزرگترین روستاهای بخش زهان که در فاصله 17 کیلومتری زهان قرار داد در گفت و گو با خبرنگار عطر صبح  گفت : این روستا 460 خانوار جمعیت دارد که در دو بخش نوساز و قدیمی ساز مستقر هستند . ولی زلزله اخیر نه در بخش نوساز و نه در بخش قدیمی ساز باعث خسارتی نشده است
وی در ادامه گفت : با توجه به تجربه ای که از زلزله سال 1376 در ذهن مردم ثبت شده است این زلزله باعث وحشت و ترس مردم شده است . ولی اکنون پس از چندین ساعت مردم به خانه ها بازگشته و به امور روزمرده پرداخته اند .


یکشنبه 91 شهریور 12 , ساعت 4:25 عصر

زلزله در روستای کبودان خسارتی دربرنداشته استبخشدار زهان با اشاره به گستردگی مناطق خسارت دیده از زمین لرزه تا مناطق مرزی گفت: تعداد قابل توجهی از منازل مسکونی دچار ترک خوردگی شده اند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عطر صبح به گفته بخشدار زهان در پی وقوع زلزله 5.2 ریشتری تعداد قابل توجهی از منازل مسکونی دچار ترک خوردگی شده انداین در حالی است که سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد در بازدید از تمامی مناطق زهان و حاجی‌آباد و 10روستای دیگر خوشبختانه هیچ‌گونه حادثه‌ای اعلام نشده است.

بخشدار زهان با اشاره به گستردگی مناطق خسارت دیده از زمین لرزه تا مناطق مرزی گفت: تعداد قابل توجهی از منازل مسکونی دچار ترک خوردگی شده اند. علی شبانی گفت: زمین لرزه بامداد امروز در حوالی زهان تا روستای شیرگ شهرستان بیرجند و همچنین از طرف نوار مرزی شرق استان تا روستاهای شاهرخت و حاجی آباد نیز گزارش شده است. وی با اشاره به اینکه تعداد روستاهای خسارت دیده منطقه زهان و حاجی آباد هنوز شمارش نشده و در دست بررسی است، افزود: زمین لرزه بامداد امروز به دلیل شدت بالا موجب وحشت مردم این روستاها شده است. شبانی با اشاره به اینکه خسارات اعلام شده از این زمین لرزه بر اثر قدیمی بودن بافت روستاها و کوهستانی بودن اعلام شده است، بیان کرد: خوشبختانه تاکنون این زمین لرزه خسارت جانی نداشته اما میزان خسارات مالی در دست بررسی است. وی با اشاره به اینکه خسارت های ناشی از زمین لرزه ترک خوردن منازل مسکونی و شکستن شیشه ها بوده است، افزود: برآورد خسارات احتمالی توسط نیروها در دست اقدام است.

 بازگشایی جاده افین - زهان

بخشدار زهان از ریزش کوه افین و مسدود شدن جاده بمرود پس از زمین لرزه بامداد امروز خبر داد و گفت: پس از ریزش کوه به نیروهای راه و شهرسازی اطلاع داده شده و این نیروها در صحنه حضور دارند. وی همچنین از بازگشایی مسیر جاده افین به زهان که پس از زمین لرزه بامداد امروز ریزش داشته خبر داد و افزود: نیروهای راه سازی بلافاصله پس از ریزش کوه اقدام کرده و موفق به باز گشایی این مسیر شدند.

تعداد روستاهای خسارت دیده در دست بررسی

شبانی در خصوص تعداد روستاهای خسارت دیده نیز، تصریح کرد: تعداد روستاها بالا بوده و تا نوار مرزی مشاهده شده که تا پایان وقت امروز اعلام خواهد شد. وی بیشترین روستاهای خسارت دیده اعلام شده تاکنون در این شهرستان را افین و جان احمد عنوان کرد و بیان داشت: خسارت در این روستاها ترک خوردگی منازل و شکستن شیشه ها بوده است. شبانی با بیان اینکه نیروهای مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر در صحنه حضور دارند، افزود: کلیه نیروهای مورد نیاز در فرمانداری برای بررسی و کمک به مردم مستقر شدند. بخشدار زهان یادآور شد: به دلیل عدم وجود خسارت جانی در این منطقه هنوز اعلام نیاز به کمک به مردم این منطقه نشده است.
زلزله‌ها خسارتی بر جای نگذاشت

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر آخرین اقدامات این جمعیت در زلزله‌های «زهان»، «بندر ریگ» و «حاجی‌آباد» را تشریح کرد. حسین درخشان  گفت: در پی وقوع زلزله 5،2 ریشتری که در ساعت 5:30 امروز مناطق «زهان» و «حاجی‌آباد» در اطراف شهرستان قائنات را لرزاند سه تیم از پایگاه‌های بین شهری به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند. وی با بیان اینکه این تیم‌های با هدف ارزیابی و امدادرسانی احتمالی به مناطق رفته بودند اظهار کرد: پس از یک ساعت از وقوع زلزله تیم‌ها از تمامی مناطق زهان و حاجی‌آباد و 10روستای دیگر بازدید کردند که خوشبختانه در گزارش‌های آنان هیچ‌گونه حادثه‌ای اعلام نشده است. سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه زلزله هیچ خسارتی بر جای نگذاشته است گفت: با توجه به عمق لرزه که در 12 کیلومتری زمین بود احتمال بروز خسارت ناچیز است. اما با این وجود نیروها در محل مستقر هستند. به گفته درخشان امدادگران سازمان امداد و نجات و سایر تیم‌های جمعیت هلال احمر به همراه دیگر نیروهای امدادی در حال حاضر نیز در این مناطق به حالت آماده‌باش درآمدند.زلزله‌ها خسارتی بر جای نگذاشتخشدار زهان با اشاره به گستردگی مناطق خسارت دیده از زمین لرزه تا مناطق مرزی گفت: تعداد قابل توجهی از منازل مسکونی دچار ترک خوردگی شده اند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی عطر صبح به گفته بخشدار زهان در پی وقوع زلزله 5.2 ریشتری تعداد قابل توجهی از منازل مسکونی دچار ترک خوردگی شده انداین در حالی است که سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد در بازدید از تمامی مناطق زهان و حاجی‌آباد و 10روستای دیگر خوشبختانه هیچ‌گونه حادثه‌ای اعلام نشده است.

بخشدار زهان با اشاره به گستردگی مناطق خسارت دیده از زمین لرزه تا مناطق مرزی گفت: تعداد قابل توجهی از منازل مسکونی دچار ترک خوردگی شده اند. علی شبانی گفت: زمین لرزه بامداد امروز در حوالی زهان تا روستای شیرگ شهرستان بیرجند و همچنین از طرف نوار مرزی شرق استان تا روستاهای شاهرخت و حاجی آباد نیز گزارش شده است. وی با اشاره به اینکه تعداد روستاهای خسارت دیده منطقه زهان و حاجی آباد هنوز شمارش نشده و در دست بررسی است، افزود: زمین لرزه بامداد امروز به دلیل شدت بالا موجب وحشت مردم این روستاها شده است. شبانی با اشاره به اینکه خسارات اعلام شده از این زمین لرزه بر اثر قدیمی بودن بافت روستاها و کوهستانی بودن اعلام شده است، بیان کرد: خوشبختانه تاکنون این زمین لرزه خسارت جانی نداشته اما میزان خسارات مالی در دست بررسی است. وی با اشاره به اینکه خسارت های ناشی از زمین لرزه ترک خوردن منازل مسکونی و شکستن شیشه ها بوده است، افزود: برآورد خسارات احتمالی توسط نیروها در دست اقدام است.

بازگشایی جاده افین - زهان

بخشدار زهان از ریزش کوه افین و مسدود شدن جاده بمرود پس از زمین لرزه بامداد امروز خبر داد و گفت: پس از ریزش کوه به نیروهای راه و شهرسازی اطلاع داده شده و این نیروها در صحنه حضور دارند. وی همچنین از بازگشایی مسیر جاده افین به زهان که پس از زمین لرزه بامداد امروز ریزش داشته خبر داد و افزود: نیروهای راه سازی بلافاصله پس از ریزش کوه اقدام کرده و موفق به باز گشایی این مسیر شدند.

تعداد روستاهای خسارت دیده در دست بررسی

شبانی در خصوص تعداد روستاهای خسارت دیده نیز، تصریح کرد: تعداد روستاها بالا بوده و تا نوار مرزی مشاهده شده که تا پایان وقت امروز اعلام خواهد شد. وی بیشترین روستاهای خسارت دیده اعلام شده تاکنون در این شهرستان را افین و جان احمد عنوان کرد و بیان داشت: خسارت در این روستاها ترک خوردگی منازل و شکستن شیشه ها بوده است. شبانی با بیان اینکه نیروهای مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر در صحنه حضور دارند، افزود: کلیه نیروهای مورد نیاز در فرمانداری برای بررسی و کمک به مردم مستقر شدند. بخشدار زهان یادآور شد: به دلیل عدم وجود خسارت جانی در این منطقه هنوز اعلام نیاز به کمک به مردم این منطقه نشده است.
زلزله‌ها خسارتی بر جای نگذاشت

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر آخرین اقدامات این جمعیت در زلزله‌های «زهان»، «بندر ریگ» و «حاجی‌آباد» را تشریح کرد. حسین درخشان  گفت: در پی وقوع زلزله 5،2 ریشتری که در ساعت 5:30 امروز مناطق «زهان» و «حاجی‌آباد» در اطراف شهرستان قائنات را لرزاند سه تیم از پایگاه‌های بین شهری به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند. وی با بیان اینکه این تیم‌های با هدف ارزیابی و امدادرسانی احتمالی به مناطق رفته بودند اظهار کرد: پس از یک ساعت از وقوع زلزله تیم‌ها از تمامی مناطق زهان و حاجی‌آباد و 10روستای دیگر بازدید کردند که خوشبختانه در گزارش‌های آنان هیچ‌گونه حادثه‌ای اعلام نشده است. سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه زلزله هیچ خسارتی بر جای نگذاشته است گفت: با توجه به عمق لرزه که در 12 کیلومتری زمین بود احتمال بروز خسارت ناچیز است. اما با این وجود نیروها در محل مستقر هستند. به گفته درخشان امدادگران سازمان امداد و نجات و سایر تیم‌های جمعیت هلال احمر به همراه دیگر نیروهای امدادی در حال حاضر نیز در این مناطق به حالت آماده‌باش درآمدند.زلزله‌ها خسارتی بر جای نگذاشت


یکشنبه 91 شهریور 12 , ساعت 12:27 عصر

زلزله 5ریشتری حوالی شهرستان بیرجند در استان خراسان جنوبی را به لرزه درآورد.


یکشنبه 91 شهریور 12 , ساعت 12:18 عصر

پیام سردار نقدی به دکتر احمدی نژاد

سردار نقدی گفت :  این اجلاس نشان داد که برخلاف تفکرات سازشکارانه می توان همزمان با ایستادگی شجاعانه در مقابل زورگویان عالم، اکثریت کشورها را با خود همراه کرد.


به گزارش حلقه شهید شبانی به نقل از پایگاه اینترنتی بسیج، سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین خطاب به دکتر محمود احمدی نژاد ریاست جمهور و رییس شانزدهیمن دوره جنبش عدم تعهد پیامی را صادر فرمودند. متن این پیام در ادامه می آید:
 
بسمه تعالی
برادر بزرگوار دکتر احمدی نژاد رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران و رئیس جنبش عدم تعهد
 
سلامٌ علیکم؛
 
قل اللهم مالک الملک توتی الملک من تشاء و تنزع الملک ممن تشاء و تعز من تشاء و تذل من تشاء بیدک الخیر انک علی کل شی قدیر (آل عمران 26)
 
افتخار دارم از سوی همه ی بسیجیان بویژه بسیجیان عزیزی که دوشادوش نیروهای نظامی و انتظامی با تلاش شبانه روزی در برقراری امنیت اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد خالصانه مشارکت کردند موفقیت جمهوری اسلامی ایران را در برگزاری موفق این نشست به امام المسلمین خامنه ای عزیز، جنابعالی و همه ی ملت که نقش بزرگی در برگزاری موفق آن داشتند تبریک عرض نمایم.
 
صف آرایی گسترده ی سران کشورها علیرغم تمام توطئه ها و فشارهای استکبار و شکسته شدن فضای رعب حاکم بر دیپلماسی جهانی، ناکامی تمام تلاش های آمریکا و صهیونیزم برای انزوای ایران، تصویب اسناد مهم و سرنوشت ساز با اجماع بی نظیر روی بیانیه تهران بیانگر موفقیت چشمگیر ایران در جلب اعتماد کشورهای جهان است احترام و ابراز احساسات بی نظیر و خارج از عرف دیپلماتیک سران کشورها نسبت به امام خامنه ای عزیز در بدو ورود و هنگام ترک اجلاس و تاکید آنان بر محورهای اصلی سخنان معظم له که میتوان آنرا نقشه راه جنبش عدم تعهد نامید بخوبی نشان می دهد اعتقاد و همدلی کشورها با آرمانها و ارزشهایی که انقلاب اسلامی پرچمدار آنست چیزی فراتر از روابط متعارف دیپلماتیک است و این فرصتی تاریخی برای همگرائی کشورها در مبارزه با استکبار و پیشبرد اهداف متعالی و آزادیخواهانه و انسانی جنبش است. شکر این نعمت الهی، بهره گیری حداکثری از این فرصت اسثتنایی است.
 
15 سال پیش هم یکبار ریاست سازمان کنفرانس اسلامی به ایران سپرده شد و انتظار می رفت دولت با بهره گیری از آن فرصت، قدمهای بلندی برای پیشبرد آرمانها بویژه آزادی ملت فلسطین بردارد امّا متاسفانه دولت وقت کوچکترین اقدامی نکرد امّا از دولت شما که تفاوتهای اساسی با دولت فرصت سوز آن دوران دارد انتظار داریم با بکارگیری دیپلماسی بسیجی با استفاده حداکثری از فرصت رهبری کشورهای جنبش عدم تعهد خواسته ها و مطالبات ملت ها را که بعضی از آنها در زیر آمده است جامه ی عمل بپوشید.
 
1 ـ بسیجیان از جنبش عدم تعهد می خواهند تمام همت خود را برای محو صهیونیزم و دفاع از ملت فلسطین بکارگیرد.
قطع کامل ارتباط اعضای جنبش با رژیم صهیونیستی و تصویب ریاست فلسطینی بر جنبش و تشکیل اجلاس 2018 سران جنبش عدم تعهد در بیت المقدس پایتخت فلسطینی حداقل اقدامی است که بتوان از جنبش انتظار داشت.
 
2 ـ ما انتظار داریم جنبش عدم تعهد تمام قدرت خود را برای پایان دادن به یکه تازی رژیم آمریکا در معادلات بین المللی و تجاوز نظامی آمریکا علیه ملت ها بکارگیرد. جمع آوری پایگاههای نظامی آمریکا و انگلیس از تمامی سرزمینهای کشورهای عضو جنبش و مشروط شدن عضویت در این جنبش به نداشتن پایگاه نظامی آمریکا در خاک خود، حداقل انتظارات ما از این جنبش در زمان ریاست جمهوری اسلامی ایران است.
 
3 ـ ما از جنابعالی تمام همت خود را برای حذف سلطه ی دلار بر معاملات اقتصادی بین المللی بکارگیرید و برنامه ی منطقی و اجرایی قابل تفاهم با کلیه کشورهای عضو را به جریان اندازید.
 
4 ـ بسیجیان انتظار دارند در زمان ریاست ایران بر جنبش، مسأله خروج سازمان ملل از خاک آمریکا و استقرار آن در یک منطقه بیطرف لااقل به یک گفتمان غالب میان کشورهای عضو تبدیل شود.
 
5 ـ از جنبش می خواهیم برای تغییر فوری نظام غیر عادلانه حاکم بر سازمانهای بین المللی، حذف حق وتو و تغییر ترکیب نظام تصمیم گیری برای امنیت بین المللی و انتقال این جایگاه از شورای باصطلاح امنیت ملی به مرجعی که همه ی ملتها حق برابر در اعمال نظر خود را داشته باشند؛ یک برنامه ی عملی قابل تفاهم در سطح کشورهای عضو جنبش ارائه دهد و این برنامه را با فوریت به مرحله اجرا گذارد.
 
6- مطالبه ی به حق همه ی ملت ها از جنبش غیرمتعهدها اینست که حمایت جدی تری از بیداری اسلامی منطقه و جنبش نودونه درصدی آزادیخواهان آمریکا و اروپا بعمل آورد و انتخابات آزاد در همه ی کشورهای عضو را تضمین کند.
 
7 ـ ما انتظار داریم در دوره تصدی جنابعالی بر جنبش غیر متعهدها شاهد کاهش جدی منازعات محلی و منطقه ای و یکپارچه شدن توان کشورهای عضو برای مبارزه گسترده با ظلم و جور استکبار جهانی به سردمداران رژیم صهیونیستی باشیم.
 
این اجلاس نشان داد که برخلاف تفکرات سازشکارانه، می توان همزمان با ایستادگی شجاعانه در مقابل زورگویان عالم، اکثریت کشورها را با خود همراه کرد.
 
با تشکر از همه کشورهای جنبش عدم تعهد که با حضور فعال در اجلاس تهران، عزم خود را بر مخالفت با نظام ظالمانه ی بین المللی و استکبار آمریکا نشان دادند و تشکر از ملت هوشیار ایران که با حمایت همه جانبه از دولت، شرایطی بسیار مطبوع را برای برگزاری این اجلاس فراهم آوردند؛ بار دیگر این پیروزی بزرگ را که بدون شک مرهون هدایت های داهیانه ولایت و ایثار و جانفشانی امام راحل و شهیدان بزرگوار و عنایت خدای متعال به ملت ایران بود به جنابعالی و همه ی دولتمردان عزیز که تلاشهای زیادی را برای دستیابی به این موفقیت بزرگ در عرصه بین الملی مبذول داشتند تبریک عرض می کنم و از خدای متعال می خواهم که توفیق شما را در پیشبرد اهداف و آرمانهای متعال نظام ولایت روزافزون نماید و روح امام راحل و شهیدان را که پایه های اصلی دستیابی به موفقیت هاست مشمول عنایات خاص خود نماید.
 
سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی
رئیس سازمان بسیج مستضعفین

یکشنبه 91 شهریور 12 , ساعت 11:18 صبح

حضور رهبر انقلاب در مراسم افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد

شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد صبح امروز (پنجشنبه) با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در تهران آغاز به کار کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان بسیار مهمی در جمع 120 نفر از سران و مقامات کشورهای پنج قاره‌ی جهان، با اشاره به شرایط حساس گیتی و عبور جهان از یک پیچ تاریخی بسیار مهم و نشانه‌های بروز نظام نوین چندوجهی در مقابل نظام یک‌جانبه‌گرایی سلطه، به تبیین فرصت‌های نویدبخش پیش روی کشورهای مستقل و آرمان‌های اصلی کشورهای غیر متعهد و همچنین نشانه‌های لبریز شدن پیمانه‌ی صبر مردم جهان -به‌ویژه ملت‌های غرب- از ساختارهای معیوب، منسوخ، ناعادلانه و غیر دموکراتیک هندسه‌ی غلط بین‌المللی موجود پرداختند و تأکید کردند: جنبش عدم تعهد باید نقش جدیدی در شکل‌گیری نظم نوین بین‌المللی ایفاء کند و اعضای این جنبش می‌توانند با هم‌افزاییِ امکانات و ظرفیت‌های گسترده‌ی خود، برای نجات جهان از ناامنی و جنگ و سلطه‌گری نقشی تاریخی و ماندگار بیافرینند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان یکی از بنیانگذاران جنبش عدم تعهد که مبنای تشکیل این جنبش را، نه وحدت جغرافیایی یا نژادی و دینی، که «وحدت نیاز» خوانده بود، گفتند: امروز نیز با وجود پیشرفت و گسترش ابزارهای سلطه‌گری، این نیاز همچنان پابرجا است.
ایشان با یاداوری آموزه‌های اسلام که فطرت انسان‌ها را با وجود ناهمگونی‌های نژادی و زبانی و فرهنگی، همسان می‌داند، خاطرنشان کردند: این حقیقت تابناک دارای چنان ظرفیتی است که می‌تواند پایه و پشتوانه‌ی تشکیل جوامع آزاد و سرافراز و برخوردار از پیشرفت و عدالت شود و شالوده‌ریز همکاری‌های برادرانه‌ی ملت‌های گوناگون باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این که همکاری‌های بین‌المللی بر اساس چنین شالوده‌ای مبنای ارتباطات دولت‌ها بر پایه‌ی منافع سالم و مشترک و منافع انسانی خواهد بود، افزودند: این نظم آرمانی، در نقطه‌ی مقابل نظام سلطه قرار دارد که در قرن‌های اخیر، قدرت‌های سلطه‌گر غربی -و امروز دولت زورگو و متجاوز آمریکا- مدعی و مبلّغ و پیشقراول آن بوده‌اند و هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به زنده و پابرجا بودن آرمان‌های اصلی جنبش عدم تعهد پس از گذشت شش دهه، دست‌یافتن به این آرمان‌ها را پُرچالش، اما امیدآفرین و ثمربخش خواندند و خاطرنشان کردند: جهان با عبرت‌آموزی از تجربه‌ی تاریخی شکست سیاست‌های دوران جنگ سرد و نیز یک‌جانبه‌گراییِ پس از آن، در حال گذار به نظام بین‌المللی جدیدی بر پایه‌ی مشارکت همگانی و برابری حقوق ملت‌ها است که در چنین شرایطی، همبستگی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، ‌از ضرورت‌ها است.
ایشان حفظ همبستگی و پیوند اعضای جنبش عدم تعهد در چهارچوب آرمان‌های مشترک را دستاوردی بزرگ خواندند و افزودند: خوشبختانه چشم‌انداز تحولات جهانی، نویدبخش یک نظام چندوجهی است که در آن، قطب‌های سنتی قدرت،‌ جای خود را به مجموعه‌ای از کشورها و فرهنگ‌ها و تمدن‌های متنوع و با خاستگاه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی و سیاسی می‌دهند و این جابه‌جایی تدریجی قدرت، فرصتی را برای کشورهای عدم تعهد به وجود آورده تا نقش مؤثر و شایسته‌ای را در عرصه‌ی جهانی بر عهده بگیرند و زمینه‌ی یک مدیریت عادلانه و واقعاً مشارکتی را در پهنه‌ی گیتی فراهم آورند.
رهبر انقلاب اسلامی، شرایط کنونی جهان را فرصتی تکرارنشدنی برای جنبش عدم تعهد دانستند و خطاب به سران این جنبش گفتند: سخن ما آن است که اتاق فرمان جهان نباید با دیکتاتوری چند کشور غربی اداره شود. باید بتوان یک مشارکت دموکراتیک جهانی را در عرصه‌ی مدیریت بین‌المللی شکل داد و تضمین کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به تبیین مشکلات و ساختارهای معیوب و ناکارآمد نظام بین‌المللی کنونی، از جمله شورای امنیت پرداختند و تأکید کردند: شورای امنیت سازمان ملل دارای ساختار و سازوکاری غیر منطقی،‌ ناعادلانه و کاملاً غیر دموکراتیک و یک دیکتاتوری آشکار و وضعیتی کهنه و منسوخ و تاریخ‌ مصرف‌گذشته است.
ایشان افزودند: با سوء استفاده از همین سازوکار غلط است که آمریکا و همدستانش توانسته‌‌اند زورگویی‌های خود را در لباس مفاهیم شریف بر دنیا تحمیل کنند. آنها می‌گویند «حقوق بشر» و منافع غرب را اراده می‌کنند، می‌گویند «دموکراسی» و دخالت نظامی در کشورها را به جای آن می‌نشانند، می‌گویند: «مبارزه با تروریسم» و مردم بی‌دفاع روستاها و شهرها را آماج بمب‌ها و سلاح‌های خود می‌سازند.
رهبر انقلاب اسلامی به تقسیم‌بندی مردم جهان به شهروندان درجه‌ی یک و دو و سه از جانب آمریکا و دیگر قدرت‌های سلطه‌گر اشاره و خاطرنشان کردند: جان انسان در آسیا و آفریقا و آمریکای‌ لاتین ارزان و در آمریکا و غرب اروپا گران  قیمت‌گذاری می‌شود. امنیت آمریکا و اروپا مهم و امنیت بقیه‌ی بشریت بی‌اهمیت دانسته می‌شود. شکنجه و ترور اگر به دست آمریکایی و صهیونیست و دست‌نشاندگان آنها صورت گیرد، مُجاز و کاملاً قابل چشم‌پوشی است؛ به گونه‌ای که زشت‌ترین و نفرت‌انگیزترین رفتارها با زندانیان بی‌دفاع و بی‌وکیل و بی‌محاکمه در زندان‌های مخفی آنها، وجدان آنان را نمی‌آزارد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تعریف کاملاً گزینشی و یک‌طرفه‌ی بد و خوب در نظام سلطه تأکید کردند: آنان منافع خود را به نام «قوانین بین‌المللی»، و سخنان تحکم‌آمیز و غیر قانونی خود را به نام «جامعه‌ی جهانی» بر ملت‌ها تحمیل می‌کنند و با شبکه‌ی رسانه‌ایِ انحصاریِ سازمان‌یافته،‌ دروغ‌های خود را راست، و باطل خود را حق، و ظلم خود را عدالت‌طلبی وانمود می‌کنند و در مقابل، هر‌ سخن حقی را که افشاگر فریب آنها است، دروغ و هر مطالبه‌ی برحقّی را یاغی‌گری می‌نامند.
ایشان با تأکید بر این که ادامه‌ی این وضعیت معیوب و پرزیان امکان‌پذیر نیست و همه‌ی ملت‌ها از این هندسه‌ی غلط بین‌المللی خسته شده‌اند، گفتند: جنبش 99درصدی مردم در آمریکا بر ضدّ کانون‌های ثروت و قدرت در آن کشور و اعتراض عمومی در کشورهای اروپای غربی به سیاست‌های اقتصادی دولت‌هایشان نیز نشان از لبریزشدن پیمانه‌ی صبر و تحمل ملت‌ها از این وضعیت است. پس باید این وضعیت نامعقول را علاج کرد.
رهبر انقلاب اسلامی پیوند مستحکم و منطقی و همه‌جانبه‌ی کشورهای عضو جنبش عدم‌ تعهد را در یافتن راه علاج، بسیار مؤثر دانستند و با اشاره به نبود صلح و امنیت واقعی به عنوان یکی دیگر از مسائل حادّ جهان، خاطرنشان کردند: امروز خلع سلاح‌های کشتار‌ جمعی و فاجعه‌بار یک ضرورت فوری و یک مطالبه‌ی همگانی است و آنهایی که سلاح‌های ضد بشریت را در زرادخانه‌های خود انبار می‌کنند، حق ندارند خود را پرچمدار امنیت جهانی قلمداد کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نبود اراده‌ی جدی در کشورهای دارنده‌ی تسلیحات هسته‌ای، برای حذف این ابزارهای مرگبار از دکترین نظامی خود، هرگونه تصوری را مبنی بر این که سلاح هسته‌ای عامل رفع تهدید و شاخصی مهم در جایگاه سیاسی و بین‌المللی است، مردود و مطرود خواندند و گفتند: سلاح هسته‌ای نه تأمین‌کننده‌ی امنیت و نه مایه‌ی تحکیم قدرت سیاسی است، بلکه تهدیدی برای این هر دو است و حوادث دهه‌ی 90 قرن بیستم نشان داد که داشتن این تسلیحات نمی‌تواند رژیمی همانند شوروی سابق را هم حفظ کند.
ایشان تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران استفاده از سلاح هسته‌ای و شیمیایی و نظائر آن را گناهی بزرگ و نابخشودنی می‌داند و بر همین اساس، شعار «خاورمیانه‌ی عاری از سلاح هسته‌ای» را طرح کرده و به آن پایبند است.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این که طرح این شعار از جانب جمهوری اسلامی ایران به معنی چشم‌پوشی از حق بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و تولید سوخت هسته‌ای نیست، خاطرنشان کردند: استفاده‌ی صلح‌آمیز از این انرژی بر اساس قوانین بین‌المللی حق همه‌ی کشورها است و همه باید بتوانند از این انرژی سالم در مصارف گوناگون حیاتی کشور و ملتشان استفاده کنند و در اِعمال این حق، وابسته‌ی به دیگران نباشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حرکت مرموز چند کشور غربیِ دارنده‌ی سلاح هسته‌ای و استفاده‌کننده از آن، برای ایجاد انحصار در تولید و فروش سوخت هسته‌ای افزودند: طنز تلخ روزگار ما آن است که دولت آمریکا که دارنده‌ی بیشترین و مرگبارترین سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی و تنها مرتکب به‌کارگیری آن است،‌ امروز می‌خواهد پرچم مخالفت با اشاعه‌ی هسته‌ای را به دوش بگیرد. در حالی که مجموعه‌ی فریبگر آمریکا و شرکای غربی‌اش، استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را برای کشورهای مستقل بر‌نمی‌تابند و حتی با تولید سوخت هسته‌ای برای رادیوداروها و دیگر مصارف صلح‌آمیز انسانی، ستیزه‌گری می‌کنند.
رهبر انقلاب اسلامی به بهانه‌ی دروغین آمریکا و چند کشور غربی در خصوص نگرانی از تولید سلاح هسته‌ای در ایران اشاره کردند و گفتند: من تأکید می‌کنم که جمهوری اسلامی هرگز در پی تسلیحات هسته‌ای نیست و نیز هرگز از حق ملّت خود در استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای چشم‌پوشی نخواهد کرد. شعار ما «انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ کس» است. ما بر این هر دو سخن پای‌خواهیم فشرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شکستن انحصار چند کشور غربی در تولید انرژی هسته‌ای در چهارچوب معاهده‌ی عدم اشاعه را به سود همه‌ی کشورهای مستقل و از جمله کشورهای عضو جنبش عدم تعهد دانستند و خاطرنشان کردند: تجربه‌ی سه دهه ایستادگی موفقت‌آمیز در برابر زورگویی‌ها و فشارهای همه‌جانبه‌ی آمریکا و متحدانش، جمهوری اسلامی را به این باور قطعی رسانده است که مقاومت یک ملت متحد و دارای عزم راسخ، قادر است بر همه‌ی خصومت‌ها و عنادها فائق آید و راه افتخارآمیز به سوی هدف‌های بلند را بگشاید.
ایشان پیشرفت‌های همه‌جانبه‌ی کشور در دو دهه‌ی اخیر و در شرایط تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و تهاجم تبلیغاتی را گواه بارز نتیجه‌ی ایستادگی ملت ایران دانستند و افزودند: تحریم‌هایی که یاوه‌گویان آن را فلج‌کننده نامیدند، نه‌تنها ما را فلج نکرده است و نخواهد کرد، بلکه گام‌های ما را محکم‌تر و همت ما را بلندتر و اطمینان ما را به درستی تحلیل‌های خود و نیز به توانایی درونزای ملّتمان راسخ‌تر کرده است و ما یاری خداوند را در این چالش‌ها بارها و بارها به چشم دیده‌ایم.
مسئله‌ی بسیار مهم و در عین حال دردآور جامعه‌ی بشری، یعنی فلسطین، بخش دیگری از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع سران و مقامات کشورهای عضو جنبش عدم تعهد بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به توطئه‌ی وحشتناک غربی‌ها با سردمداری انگلیس در غصب یک کشور مستقل و دارای شناسنامه‌ی روشن تاریخی به نام فلسطین و جنایات سران سیاسی و نظامی رژیم غاصب صهیونیست، در مدت بیش از شصت‌وپنج سال افزودند: رژیم صهیونیستی که با به‌راه‌انداختن جنگ‌های فاجعه‌بار و کشتار مردم و اشغال سرزمین‌های عربی و سازماندهی تروریسم دولتی در منطقه و جهان، ده‌ها سال ترور و جنگ و شرارت به راه انداخته، ملت فلسطین را که برای إحقاق حق خود بپاخاسته و مبارزه می‌کنند، تروریست می‌نامد و شبکه‌ی رسانه‌های متعلق به صهیونیزم و بسیاری از رسانه‌های غربی و مزدور نیز این دروغ بزرگ را تکرار می‌کنند و سردمداران سیاسی مدّعی حقوق‌ بشر هم با بستن چشمان خود بر این همه جنایت، از آن رژیم فاجعه‌آفرین حمایت کرده و در نقش وکیل‌مدافع آن ظاهر می‌شوند.
 ایشان با تأکید بر این که همه‌ی راه‌هایی که غربی‌ها و وابستگان آنها برای «حل مسأله‌ی فلسطین» پیشنهاد کرده و پیموده‌اند، غلط و ناموفق بوده است و در آینده نیز چنین خواهد بود، بار دیگر به راه حل عادلانه و کاملاً دموکراتیک جمهوری اسلامی ایران اشاره کردند و گفتند: بر اساس این راه حل، همه‌ی فلسطینی‌ها، چه ساکنان کنونیِ آن و چه کسانی که به کشورهای دیگر رانده شده و هویت فلسطینی خود را حفظ کرده‌اند، اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی، در یک همه‌پرسی عمومی با نظارتی دقیق و اطمینان‌بخش، شرکت و ساختار نظام سیاسی این کشور را انتخاب خواهند کرد و در چنین شرایطی است که صلح برقرار خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه، پندی خیرخواهانه به سیاستمداران آمریکایی دادند که همواره مدافع رژیم صهیونیستی هستند: این رژیم تاکنون برای شما دردسرها و هزینه‌های بیشمار داشته است و چهره‌ی شما را در میان ملت‌های منطقه منفور و شما را در چشم آنان شریک جنایات صهیونیست‌های غاصب معرفی کرده است. بیایید به پیشنهاد جمهوری اسلامی درباره‌ی همه‌پرسی بیندیشید و با تصمیمی شجاعانه خود را از گره ناگشودنی کنونی نجات دهید. بی‌شک مردم منطقه و همه‌ی آزاداندیشان گیتی از این اقدام استقبال خواهند کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به پرمعنی بودن نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران در شرایط کنونی اشاره و خاطرنشان کردند: اعضای این جنبش با هم‌افزایی امکانات و ظرفیت‌های گسترده‌ی خود می‌توانند برای نجات جهان از ناامنی و جنگ و سلطه‌گری نقشی تاریخی و ماندگار بیافرینند.
ایشان رسیدن به این هدف بزرگ را منوط به همکاری‌های همه‌جانبه‌ی اعضای جنبش عدم تعهد و انتقال تجربیات دانستند و تأکید کردند: باید عزم‌هایمان را راسخ کنیم. به هدف‌ها وفادار بمانیم. از اخم قدرت‌های زورگو نترسیم و به لبخند آنان دل‌ خوش نکنیم. اراده‌ی الهی و قوانین آفرینش را پشتیبان خود بدانیم. به شکست تجربه‌ی اردوگاه کمونیستی در دو دهه‌ی پیش و شکست سیاست‌های به‌اصطلاح لیبرال‌دموکراسی غربی در حال حاضر، با چشم عبرت بنگریم و بالاخره سقوط دیکتاتورهای وابسته به آمریکا و همدست رژیم صهیونیستی در شمال آفریقا و بیداری اسلامی در کشورهای منطقه را فرصتی بزرگ بشماریم.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود در جمع سران و مقامات 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد با تأکید بر لزوم تشکیل دبیرخانه‌ای فعال و پرانگیزه برای جنبش، خاطرنشان کردند: ما می‌توانیم به ارتقاء «بهره‌وری سیاسی» جنبش عدم تعهد در مدیریت جهانی بیندیشیم. می‌توانیم برای تحول در این مدیریت،‌ سندی تاریخی تهیه کنیم و ابزارهای اجرایی آن را فراهم نماییم. می‌توانیم حرکت به سمت همکاری‌های مؤثر اقتصادی را طراحی و الگوهای ارتباط فرهنگی میان خود را تعریف کنیم.

 


<      1   2   3   4      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ