سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
شنبه 93 دی 13 , ساعت 7:12 عصر

نفس نامگذاری هر سال و اعلام آن هنگام تحویل سال، مسیر و چشم‌انداز مسئولان و مردم را مشخص می‌کند. نامگذاری سال‌ها توسط رهبری در واقع یک نشانه‌گذاری اساسی و سیاستگذاری راهبردی و جهت‌دهی اجرایی محسوب می‌شود که با توجه به شرایط کشور ازضرورت حیاتی برخوردار است.


این نامگذاری‌ها می‌تواند آثار و نتایج زیر را دربر داشته باشد: 1 – ارائه سیاست واحد در برنامه‌ریزی‌ها 2 – دمیدن روحیه تفکرراهبردی در برنامه‌ریزی‌ها 3 ـ سوق دادن نظام برنامه‌ریزی کشور بر‌محور اولویت‌ها 4 – ایجاد وحدت رویه بین سیستم‌ها و واحدهای انسانی جامعه 5 ـ جهت دهی به نظام تبلیغاتی و فرهنگ عمومی کشور بر‌اساس اولویت‌ها 6 – توجه بیشتر مسئولان و آحاد مردم به موضوعات اساسی واولویت هر سال 7 ـ به کارگیری سازمان‌یافته امکانات ومنابع درجهت تحقق شعار وعنوان محوری سال.


منظومه کامل اقتصادی در سال‌های اخیر
مقام معظم رهبری برای اینکه کشور عزیزمان از نظر اقتصادی به درجه  مطلوب خود برسد، اسامی سال‌های اخیر را با محوریت اقتصادی تعیین کرده‌اند که این شعارهاى سال حلقه‌هایى بود براى ایجاد یک منظومه کامل در زمینه مسائل اقتصادی؛ سال اصلاح الگوی مصرف، سال همت و کار مضاعف، سال جهاد اقتصادی، سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی.
مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام در تاریخ 3/5/1391 تأکید کردند: «من سال 86 در صحن مطهر على‌بن‌موسى‌الرضا (علیه الصلاة و السلام) در سخنرانىِ اول سال گفتم که اینها دارند مسئله اقتصاد را پیگیرى می‌کنند؛ بعد هم آدم می‌تواند فرض کند که این شعارهاى سال حلقه‌هایى بود براى ایجاد یک منظومه کامل در زمینه مسائل اقتصاد؛ یعنى اصلاح الگوى مصرف، مسئله جلوگیرى از اسراف، مسئله همت مضاعف و کار مضاعف، مسئله جهاد اقتصادى و تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه ایرانى. ما اینها را به عنوان شعارهاى زودگذر مطرح نکردیم؛ اینها چیزهایى است که می‌تواند حرکت عمومى کشور را در زمینه اقتصاد ساماندهى کند؛ می‌تواند ما را پیش ببرد. ما باید دنبال این راه باشیم. » مقام معظم رهبری اقتصاد و فرهنگ را در سال 93 به عنوان عرصه‌های قوی شدن ملت ایران و نقشه کلی به ‌سمت اقتدار ملی ترسیم نمودند که با عزم ملی و مدیریت جهادی قابل تحقق خواهد بود، البته الگو و مدل اقتصاد مقاومتی نیز بستری است برای افزایش قدرت ملی.  بررسی اجمالی نامگذاری سال 93 با تأکید بر نقش و وظیفه آحاد مردم در تحقق آن، موضوع نوشتار حاضر است.

مفهوم اقتصاد مقاومتی
واژه اقتصاد مقاومتی اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 توسط ایشان مطرح گردید و پس از آن در جلسات و بیانات متعدد به تبیین مفهوم و ابعاد آن پرداختند. ایشان در بیان مفهوم اقتصاد مقاومتی فرموده‌اند: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.» (16/5/1391)
اقتصاد مقاومتى معنایش این است که ما یک اقتصادى داشته باشیم که هم روند رو به رشد اقتصادى در کشور محفوظ بماند، هم آسیب‌‌پذیرى‌‌اش کاهش پیدا کند، یعنى وضع اقتصادى کشور و نظام اقتصادى جورى باشد که در مقابل ترفندهاى دشمنان که همیشگى و به شکل‌هاى مختلف خواهد بود، کمتر آسیب ببیند و اختلال پیدا کند. ( ‌2/6/1391)
اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که مقاوم است؛ با تحریکات و تکانه‌های جهانی، با سیاست‌های امریکا و غیر‌امریکا زیرورو نمی‌شود؛ اقتصادی است متکی به مردم. ( 1/1/1393)
 بنابراین در یک عبارت کوتاه می‌توان گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد دانش بنیاد، مردم پایه، رشد مدار، عدالت‌محور، درون‌زا، برون‌گرا، مقاوم و مستحکم.

مفهوم فرهنگ
مقام معظم رهبری در بیان مفهوم فرهنگ فرموده‌اند: فرهنگ، یعنی همین رسوم و آدابی که بر زندگی من و شما حاکم است. فرهنگ، یعنی باورها و اعتقادات ما و چیزهایی که زندگی شخصی و اجتماعی و داخل خانه و محیط کسب یک جامعه با آنها روبه‏رواست. ( 10/1/1369)
به طور خلاصه می‌توانیم بگوییم فرهنگ مجموعه‌ای است از: 1- اعتقادات و باورها 2- ارزش‌ها و شاخص‌ها 3- ملکات و گرایش‌ها 4- آداب، رسوم و رفتار.
مفهوم عزم ملی
عزم ملی یعنی خواستن و اراده تک‌تک ملت که تمامی افراد بدون ملاحظه خواسته‌ها و نیازهای شخصی در آن مشارکت دارند. در عزم ملی، منافع جامعه بر منافع شخصی، گروهی و حزبی اولویت خواهد داشت و در یک کلام منافع ملی و کلان بر منافع خرد و مقطعی ارجحیت پیدا خواهد کرد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ