سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
یکشنبه 91 آبان 28 , ساعت 6:37 عصر


به گزارش حلقه شهید علیرضا شبانی، همزمان با فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام، امسال نیز همچون سال‌های گذشته مجلس عزاداری در حضور مردم برگزار خواهد شد.

بنابر این گزارش، این مراسم از یکم تا سیزدهم محرم (1434 ه. ق) برابر با پنج‌شنبه 27/9/91 تا دوشنبه 10/10/91، به مدت 13شب، همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مسجدا امام حسن عسکری واقع در خیابان رجایی، تقاطع خیابان امام رضا برگزار می‌شود. همچنین هر شب قبل از اقامه نماز مغرب و عشاء، احکام شرعی توسط حجت‌الاسلام خوشخو بیان می‌شود.

از عموم مردم عزیز و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام دعوت می‌شود تا در این مراسم شرکت فرمایند.
و بچه های حلقه شهید علیرضا شبانی نیز نقش مهمی در این عزاداری بر عهده دارند

شنبه 91 آبان 20 , ساعت 4:57 عصر

 

استقبال از جشنواره طلای سرخ با چه قیمتی؟!!

به گزارش حلقه شهید علیرضا شبانی : این جشن شادی در روز پنجشنبه ساعت 6 تا 10 شب در سالن جلسات پیام نور به مناسبت استقبال از جشنواره طلاع سرخ برگزار شد .

متاسفانه در خلال برنامه های این جشن اتفاقاتی افتاد که ماهیت برگزاری این جشن را زیر سوال برد

یکی از برنامه های این جشن اجرای حرکات رزمی توسط دختران رزمی کار با لباس های زننده بود که باعث حیرت بساری از حاضران در جلسه گردید

نکته بعدی این جلسه عدم مدیریت بر فضای حاکم این جشن بود تا آنجاکه پخش آهنگ های فجیحح عدهای جوان را در انتهای سالن وادار به رقاصی می کند.

گرچه که یکسری از این جوانان را  از جشن بیرون کردند ولی دعوت های مداوم مجری برای ادامه این حرکات نامناسب و تداوم ژخش این آهنگ ها همچنان باعث بروز بعضی از صحنه های زننده شد.

--------------------------------

یا داشت ::مجتبی سعیدی در نسیم قاین

یک جو غیرت ! جشنواره طلای سرخ فرصتی برای هنجار شکنان
در عصری که بسیاری از واژه ها معنای حقیقی خود را از دست داده اند اشاعه ابتذال ،نام ترویج فرهنگ و خدمت به جامعه بشری به خود میگیرد و دفاع از هویت ملی و ارزشهای والای انسانی و فرهنگی ،واپسگرایی و عقب ماندگی تلقی می شود و باندهای آشکار و نهان مافیایی از هر وسیله ای برای استحاله فرهنگی ومسخ ارزشهای معنوی بهره می جویند
باید جلوی حرکت های ضد ارزشی را در جامعه بگیریم .زنان و دختران را مقابل چشم جوانان قرار میدهیم که این حرکات ورزشی را انجام دهند این خلاف صریح آیه قرآن است
تبرچ بر زن حرام است (آیه 33 سوره احزاب )
تبریچ یعنی اینکه زن محاسن خود را برای دیگران به نمایش بگذارد این مسئله در دارالمومنین قابل قبول نیست  و دهن کجی به حکم خداست.
آیا شریعتمان این اجازه را می دهد که برای سرگرمی مردم در یک جشن تعدادی دختر جوان در جلوی انتظار صدها نا محرم ابراز اندام کنند!!پس چه شد غیرت مردان حسینی و زنان زینبی که اجازه می دهند ناموسشان را جلوی نامحرمان به نمایش بگذارند و حتی با صوت و کف آنها را همراهی نمایند و از این نمایش ابراز خوش ایندی کنند
از اول تا آخر چشن آهنگ های محرک کننده پخش می شد آیا انتضار می رود با این کار جوانان ساکت و بی حرکت بنشینند ؟!خوب اینگونه امکان ندارد و این می شود که عده ای جوان دست به دست هم شروع به رقاصی می کنند و حتی بیرون کردن عده ای از جوانان توسط نیروی انتضامی از جشن راه چاره نشد و همچنان این حرکات ادامه داشت .
بهتر بود مسئولین برگزار کننده  جشن  را به گونه ای مدیریت می کردند که از بروز چنین مشکلاتی جلو گیری شود که نه تنها این نشد بلکه خودشان هم در این امر نقش بسزایی داشتند.
اگر قرار است با این کار ها زعفران قاینات را به جهانیان بشناسانیم بهتر است دست از این کار ها برداریم و بیهوده وقت نیروی انسانی و پول خرج نکنیم که دارالمومنین به اینگونه شناساندن ها نیای ندارد.
تا کی مسئولین در خواب غفلت خواهند بود که در آستانه محرمالحرام و دهه امر به معروف و نهی از منکر به بهانه جشنوراه طلای سرخ این چنین ابتذال فرهنگی  در قهستان رخ دهد
در واق این سوال پیش می آید که :مسئولین منتظر چه واقعه ای هستند که در مقابل آن از خود واکنشی نشان دهند و فقط تنها به این واژه که تنها تعدادی از دلسوزان نظام که بعضی اوقات از آنها میشنویم که (ان شاالله درست میشود) آیا مسئولین نباید از تریبونهای رسمی با انتقادات و جوابهای دندان شکن خود جلوی این هنجار ها را بگیرند پس تا کی ؟! این تذهبون ...
از کجا باید شروع کرد ؟ این سئالات در ذهن هر بیننده ای تداعی میشود که باید برای آن اتاق فکری تشکیل داد.
جوانان باید فرهنگ ناب اسلامی را در کجا بیاموزند ؟ مسئولین فرهنگی چه چاره ای برای اینده جوانان اندیشیده اند دفاتر فرهنگ اسلامی در دانشگاه ها چه جایگاهی دارن ؟ نقش حوزه علمیه چیست؟
به نظر میرسد که بعضی از نهاد های فرهنگی که نام اسلام را دارند تنها این واژه را باخود به یدک می کشیده و هر بار به بهانه های واهی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و راه را هر بار برای عده ای هنجار شکن باز میگزارند.


شنبه 91 آبان 20 , ساعت 4:54 عصر



سیدجلال‌‌الدین عارفیان، معاون امور یارانه‌های مستقیم سازمان هدفمندی یارانه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی  ، در مورد زمان پرداخت یارانه نقدی مرحله بیست و یکم گفت: یارانه نقدی این مرحله مربوط به آبان 91 ساعت 24 روز شنبه 20 آبان به ازای هر نفر 455 هزار ریال به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و صبح روز یکشنبه 21 آبان قابل برداشت خواهد بود.

یارانه 45500 تومانی 21 آبان قابل برداشت است


شنبه 91 آبان 20 , ساعت 4:53 عصر

زن سنگین وزن با نشستن بر روی شوهرش وی را کشت!

یک زن آمریکایی با 150 کیلو وزن بعد از درگیری با شوهرش، با نشستن بر روی بدن وی، این مرد 80 کیلویی را کشت.

 ، این روزها اضافه وزن داشتن مشکل اکثر مردم جهان است و آن‌ها دوست دارند به هر شکل ممکن چند کیلویی وزن خود را کم کنند اما این اضافه وزن داشتن گاهی وسیله‌ای می‌شود برای کشتن یک مرد توسط همسرش!

 به‌گزارش روزنامه واشنگتن تایمز در سال 1991 یک زن آمریکایی به وزن 150 کیلوگرم در پی یک اختلاف خانوادگی با نشستن بر روی شوهر 80 کیلویی‌اش باعث مرگ وی شد.

 این زن سنگین وزن آمریکایی که ظاهرا مورد ضرب وشتم شوهرش قرار گرفته بود، در پی یک اختلاف و درگیری خانوادگی با استفاده از وزن خود به مصاف شوهر رفت و با نشستن بر روی او بدن وی را خرد کرد. مرد مصدوم پس از 11 روز اغما جان خود را از دست داد.


سه شنبه 91 آبان 16 , ساعت 5:32 عصر

مجری مشهور:چراباید از ایران فرارمی کردم؟

کلید این ماجرا در سال 88 زده شد، با سفری که من به خارج کشور داشتم. یک سفر کاملا از قبل مشخص، با مرخصی رسمی سازمانی . تمام همکاران و مدیران سازمان از موضوع خبر داشتند و می دانستند من به سفر می روم و هیچ چیز عجیبی نبود ،اما من هنوز پایم به خارج نرسیده بود که موضوع خروج من از کشور مثل بمب ترکید به عنوان این که فلانی به خارج فرار کرده است بی آن که بپرسند دلیل من برای فرار از کشور چه می تواند باشد؟

به گزارش  حلقه شهید علیرضا شبانی، مرتضی حیدری مجری صدا وسیما که چندی قبل شایعه خروج وی از کشور و پناهندگی به آمریکا بر سر زبان ها پیچیده بود، درباره چگونگی شکل گیری این شایعه و ریشه یابی آن توضیحاتی داد .

متن این گفت وگو را می خوانید:

شایعه خروج شما از کشور چندی قبل مطرح شده بود،اساس این شایعه چه بود و چرا در جامعه رواج پیدا کرد ؟ چگونه می توان با این قبیل شایعه پردازی ها مقابله کرد؟

واقعیت این ماجرا این است که من احساس می کنم رسانه های ما، چه سایت ها ،چه خبرگزاری ها و چه روزنامه ها گاهی با انگیزه های متفاوت مانند جذب مخاطب و یا رقابت با یکدیگر و بعضی دیگر با دشمنی، مطالبی منتشر می کنند که از اساس با حقیقت فاصله دارد.

اتفاقی که به آن اشاره کردید به این صورت شروع شد که یک سایت ظاهرا، بر اساس مطالب افواهی یک خبری را منتشر می کند و بعد بقیه هم به استناد همان منبع آن خبر بی پایه را نقل قول می کنند. اول خبر نام منبع جدید را می زنند و بعد عین خبر منبع قبلی را چاپ می کنند.

اولا طبق قانون مطبوعات اعتبار منبع به آن خبرگزاری و به آن سایت و رسانه است، صرف این که یک سایتی مطلبی را روی صفحه می گذارد این نمی تواند مستمسک این باشد که ما از خودمان رفع مسئولیت کنیم و خبر را صحیح تصور کنیم. این گونه روشها خیلی در فضای رسانه ای و مطبوعاتی ما زیاد شده است. وقتی چنین اتفاقاتی می افتد شما یا باید سکوت کنید که حمل بر صحت می شود یا باید تکذیب کنید که تکذیب کردن شما را داخل یک لوپ می اندازد که انتهای آن ناکجاآباد است، یعنی هر دو حالت شرایط خیلی سخت است. یعنی سکوت خیلی سخت است و تکذیب خبر هم همین طور.

سکوت که می کنیم حمل بر صحت می شود، تکذیب که می کنیم مفهوم آن این می شود که خیلی خوب، حالا که یک حرف جدیدی زده شد دوباره روی آن حرف ، حرف دیگری زده می شود و همین طور کنفرانسی ادامه پیدا می کند. ضمن این که وقتی شما چیزی را تکذیب می کنید کسانی که تکذیب را می بینند و اصل خبر را ندیده اند ، دوباره مراجعه می کنند تا ببینند اصل خبر چه بوده است.

نکته دیگر این که نمی دانم چرا اصولا ذهن جامعه، به پذیرش خبرهای منفی بیشتر علاقه مند است ،یعنی اگر شما از صبح تا شب اعلام کنید کسی فلان کار بزرگ را انجام داده یا اینجا فداکاری کرده، دیروز کلیه اش را اهدا کرده، امروز خون اهدا کرده، آنجا رفته زلزله زده ها را از زیر آوار بیرون آورده کسی آن قدر برایش مهم نیست که بگوییم "حیدری خیابان ورود ممنوع رفت".

گاهی ممکن است بعضی بگویند که این ورود ممنوع کوچک ترین خلافش بوده و مثلا این شش تا کار خلاف را هم انجام داده است! متاسفانه فضای جامعه ما هم این شرایط را خیلی می طلبد.

برای مقابله با این نوع روش ها و یا واکسینه کردن جامعه در مقابل شایعات چه باید کرد؟

بایدیک مقداری این فضا را بشکنیم. یعنی به نظر من اگر رسانه ها به سمت کار حرفه ای بروند بهتر می توان با این فضا مقابله کرد . از راه حرفه ای گری هم بهتر می توان نان در آورد و هم مخاطب را جذب کرد، تا این که بخواهیم از راه های غیر حرفه ای و تهمت و افترا و توهین کار کنیم.

ما می گوییم غیبت مذموم است و بالاتر از غیبت گناهی نیست، غیبت مثل خوردن گوشت برادر مرده آدم است. تهمت که مذموم تر از غیبت است چون در غیبت یک چیزی هست که باید نقل کنید اما در تهمت اصلا چیزی وجود ندارد اما آن موضوع را به فردی نسبت می دهند، پس گناهش سنگین تر است. فردی موضوعی را می سازد و اشاعه می دهد بعد هم یک عده که در بعضی رسانه ها، متاسفانه شبنامه نویسند و خبرنگار حرفه ای نیستند آن را در جامعه پراکنده می کنند.

خداوند می فرماید: " از راه درست برو و صادق باش، سعادتمند باش" نمیدانم چرا ما می خواهیم گاهی از راه کج برویم، دروغ بگوییم، غیبت کنیم و بعد هم سعادتمند شویم. اینها با هم اصلا قابل جمع نیستند.

در مورد شایعه ای که در مورد خود شما ساخته شد ،ماجرا چگونه آغاز و بعد بزرگ شد؟

کلید این ماجرا در سال 88 زده شد، با سفری که من به خارج کشور داشتم. یک سفر کاملا از قبل مشخص، با مرخصی رسمی سازمانی . تمام همکاران و مدیران سازمان از موضوع خبر داشتند و می دانستند من به سفر می روم و هیچ چیز عجیبی نبود ،اما من هنوز پایم به خارج نرسیده بود که موضوع خروج من از کشور مثل بمب ترکید به عنوان این که فلانی به خارج فرار کرده است بی آن که بپرسند دلیل من برای فرار از کشور چه می تواند باشد؟ به کجا؟ برای چه؟ من کجای دنیا می خواهم بروم که به اندازه ایران آرامش و راحتی و یا موقعیت و امکانات داشته باشم. اصلا من در بین 400 میلیون نفر آمریکایی دیده نمیشوم. چه قابلیتی برای آن جامعه دارم ؟ در ایران من برای خودم موقعیت دارم، شخصیت دارم، کار خوب، درآمد کافی و زندگی خوب دارم. اساسا اگر کسی مختصر عقلی برای من قائل باشد می تواند بفهمد که هیچ دلیلی برای فرار یا پناهنده شدن من به آمریکا نمی تواند وجود داشته باشد.

نکته ی بعدی این که بعد از بروز شایعه، مصاحبه کردم و گفتم آقا من مرخصی بودم و دارم برمی گردم به ایران، قبل از آن هم من خیلی سفر خارجی رفته بودم منتها هیچ کدام مثل آن سفر خاص صدا نکرده بود. نمی دانم چرا این سفر خاص چنین سر و صدایی کرد! من در دانشگاه بوردو در فرانسه مقطع دکترا مشغول تحصیل بودم از سه چهار سال قبل به آن جا مرتبا رفت و آمد می کردم، آخرین بارهم پارسال رفتم و از تز دکترای خود دفاع کردم. یک ماه هم آن جا بودم، بعد به ایران برگشتم و چند سفر دیگر خارجی هم رفتم و برگشتم.

ظاهرا شایعات راجع به شما تمامی ندارد؟

متاسفانه بله! الان هم مد شده هر کسی در این مملکت اختلاس می کند می گویند فلانی هم شریکش بوده! الان منتظرم ببینم نفر بعدی اختلاس چه کسی هست که من شریکش باشم! آقای امیر منصور آریا، اختلاس می کند من شریکشم! این خیلی عجیب است اگر من سوپرمن هم باشم وبه جای 24 ساعت 72 ساعت هم وقت داشته باشم علی القاعده نباید به این همه فعالیت برسم یعنی هر جا اختلاس می شود می گویند من شریکم نه، همه این شایعات از اساس دروغ است.

ظاهرا شایعه احضار شما هم به دادگاه درست نبوده؟

تا این لحظه که در خدمت شما هستم نه به دادستانی ای نه به هیچ ارگان دیگری و تحت هیچ عنوان، نه مطلع نه متهم و نه چیز دیگری، احضار نشده ام. سازمان صدا و سیما اتفاقا به این مسائل به شدت حساس است و از طرف حراست، بازرسی، مدیران سازمان هم تا به حال نه در حد یک تلفن و نه حتی در حد یک ابلاغیه و احضاریه، مورد سوال قرار نگرفتم.

زندگی و کار کاملا شفاف و مشخصی دارم، و این شایعات که مقدار زیادی ملک و املاک دارم، کارخانه دارم، سهام دار چند تا بانک هستم کاملابی اساس و بی ربط است ولی حالا چرا این فضاها ایجاد می شود نمی دانم شاید یکی از آسیب های شهرت همین باشد. اصولا شهرت با خودش آسیب به همراه دارد شاید هم کسانی که در برنامه های تلویزیونی هدف انتقادهای ما قرار می گیرند، دشمنی کنند.


سه شنبه 91 آبان 16 , ساعت 5:29 عصر

دفاع لاریجانی از هیات رئیسه / نامساعد شدن حال حسینیان

به گزارش حلقه شهید علیرضا شبانی به نقل از  مشرق، وکلای ملت پیش از آغاز جلسه علنی، در نشستی غیرعلنی به بررسی موضوع طرح سؤال از رئیس جمهور پرداختند و برخی از نمایندگان موافق و مخالف طرح سوال در جلسه سخنرانی کردند.

در جلسه غیر علنی، علی لاریجانی رئیس مجلس گفته است: اینکه برخی می‌گویند رهبر انقلاب با طرح سؤال از رئیس جمهور "مخالف" است صحت ندارد، اگر مطلبی بود ایشان به بنده می‌گفتند و من به شما اعلام می‌کردم. طرح سؤال از رئیس جمهور اختیار نمایندگان بوده و من نمی‌توانم دخالت کنم.

برخی از نمایندگان مخالف و موافق طرح سؤال از رئیس جمهور در صحن خانه ملت سخنرانی کردند.

علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران به عنوان یکی از مخالفان مطرح شدن طرح سؤال از رئیس جمهور در جلسه غیر علنی سخنرانی می‌کند. گفتنی است حمید رسایی، و حسین نجابت از دیگر مخالفات طرح سؤال در نشست سخنرانی کردند.


 
دفاع لاریجانی از عملکرد هیات رئیسه

سیدمهدی موسوی‌نژاد، نماینده دشتستان نیز به ایسنا گفت: نمایندگان موافق و مخالف سوال از رییس‌جمهور در این جلسه دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند.
وی افزود: عده‌ای معتقدند که با توجه به نیاز جامعه به آرامش، سوال از رییس‌جمهور باید منتفی شود ولی عده دیگر سوال را حق قانونی نمایندگان می‌دانند که منعی برای انجام آن وجود ندارد.

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین با اشاره به انتقاد برخی از نمایندگان به عملکرد هیات رییسه در قبال قرائت سوال از رییس‌جمهور گفت: هیات رییسه توضیحاتی درباره اعلام وصول آن ارائه داده و رییس مجلس از عملکرد هیات رییسه دفاع کرده است.

علی لاریجانی در این جلسه برداشت خود را از سخنان مقام معظم رهبری عنوان و تاکید کرده است که ایشان اشاره‌ای به موضوع سوال از رییس‌جمهور نداشته‌اند.

مشاجره لفظی حسینیان و نقوی حسینی

* مشاجره لفظی حسینیان و نقوی حسینی در جلسه غیرعلنی باعث نامساعد شدن حال حسینیان شد.

پس از پایان جلسه غیر علنی مجلس که درباره طرح سؤال از رئیس جمهور تشکیل شده بود و آغاز نشست علنی وکلای ملت، وضعیت جسمانی حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان نماینده تهران در صحن علنی خانه ملت بد شد و نمایندگان پزشک مجلس اطراف وی جمع شدند.

بر پایه این گزارش، سید حسین نقوی طی سخنانی در جلسه غیرعلنی مجلس از برخی نمایندگان خواسته بود بیش از این جایگاه مجلس را تضعیف نکنند و نظرات و موضوعات مورد نظر خودشان را به رهبر انقلاب منتسب نکنند.


این سخنان نقوی باعث عصبانیت حسینیان شده و او از جای خود برخاسته و با صدای بلند نقوی را مورد خطاب قرار داده است.

بنا براین گزارش حسینیان که به بیماری قلبی مبتلا است در پی واکنش به نقوی حسینی ، دچار مشکل جسمی شد و نمایندگان پزشک مجلس ، همچنین تیم فوریت های پزشکی گرد وی حلقه زدند.

حجت‌الاسلام حسینیان دچار مشکل قلبی است به همین دلیل چندی پیش مورد عمل جراحی قرار گرفت.


سه شنبه 91 آبان 16 , ساعت 5:26 عصر

 "اوباما-رامنی" چه کسی پیروز انتخابات امروز است؟

ایالات متحده آمریکا امروز (سه‌شنبه) رییس‌جمهوری خود را انتخاب می‌کند؛ انتخاباتی که از آن به عنوان پرهزینه‌ترین انتخابات در تاریخ آمریکا یاد می‌شود و شمارش معکوس آن برای باراک اوباما، رئیس‌جمهور کنونی و رقیبش میت رامنی که با حرارت تمام مشغول انجام کارزار انتخاباتی خود هستند، شروع شده است.

نظرسنجی‌های ملی نشان می‌دهند که رقابت باراک اوباما و میت رامنی، نامزدهای دموکرات و جمهوری خواه در انتخابات بسیار نزدیک است. با این حال نظرسنجی‌های ایالتی، جایی که نتیجه انتخابات تعیین می‌شود، حاکی از برتری هرچند حداقلی اوباماست.

اقتصاد، محوری‌ترین موضوع جدال دو نامزد است و با وجود بهبود نسبی اوضاع در چهار سال اخیر، شکاف میان طبقه ثروتمند و فقیر کماکان از چالش‌های جدی و تعیین کننده جامعه آمریکاست.

در آخرین روز کامل مبارزات انتخاباتی در آمریکا، دو نامزد تلاش دارند تا با حضور در ایالت‌های مهم نظرات را به سوی خود و سیاست‌هایشان جلب کنند.

در همین ارتباط اوباما در تجمعی در ایالت نیوهمشایر گفت: راهی که پیموده‌ایم طولانی‌تر از آن است که بخواهیم برگردیم.

میت رامنی، نامزد جمهوری خواهان هم در تجمعی در ایالت حساس اوهایو گفت: ما آمریکایی هستیم، کاری نیست که از عهده‌اش برنیاییم.

این در حالی است که تازه‌ترین نظرسنجی ای بی سی/واشنگتن پست حاکیست که هر دو نامزد در سطح ملی از حمایت 48 درصد رای دهندگان برخوردارند.

رامنی در روزهای اخیر از ایالات اوهایو، پنسیلوانیا و ویرجینیا دیدن کرده و اوباما نیز به فلوریدا، اوهایو و کلورادو سفر کرده است.

به گزارش بی.بی.سی، روز یکشنبه نشانه‌های خستگی در هر دو نامزد در روزهای پایانی مبارزات در ایالاتی که سرنوشت انتخابات را تعیین خواهند کرد، آشکار بود.

اوباما در شهر کنکورد نیوهمشایر گفت که او برای شکستن بن بست سیاسی با حزب مخالف در واشنگتن کار خواهد کرد، اما در مورد اولویت‌هایی مانند مراقبت‌های بهداشتی و کمک مالی برای دانشجویان سازش نخواهد کرد.

رامنی نیز در سخنرانی‌اش در شهر دی موین در ایالت آیووا گفت: "تنها مانع میان ما و برخی از بهترین سال‌های قابل تصور، فقدان رهبری است – و برای همین است که انتخابات داریم."

رامنی در میان سفیدپوستان، افراد مسن و مسیحیان تبشیری طرفداران زیادی دارد؛ اوباما اما از حمایت بیشتری در میان زنان، غیرسفیدپوستان و جوانان برخوردار است.

اوباما در حدود 9 ایالت حساس که بین دو حزب نوسان می‌کنند کمی پیش است.

نظرسنجی افکارعمومی در روز شنبه نشان داده بود که او در ایالت‌های آیووا، نوادا و اوهایو در موقعیت بهتری برای پیروزی است اما فاصله آنها در بیشتر این نظرسنجی‌ها با توجه به ضریب خطا شانه به شانه است.

انتخابات آمریکا بر اساس سیستم موسوم به "کالج انتخاباتی" تعیین می‌شود. در این سیستم هر ایالت براساس جمعیت آن تعداد مشخصی رای در کالج انتخاباتی (آرای الکترال) دارد. نامزدی که زودتر 270 رای در کالج انتخاباتی کسب کند برنده انتخابات خواهد شد.
* اولویت‌ها در کارزار انتخاباتی *

- اوضاع اقتصادی

در کمپین انتخاباتی اوباما و رامنی، موضوعات مختلفی برجسته‌ شده‌اند، از سیاست اقتصادی و مالی گرفته تا نقش آمریکا در سیاست بین‌الملل. با این حال مهم‌ترین موضوع کارزار انتخاباتی بدون شک وضعیت اقتصادی آمریکا است که علیرغم نمایان شدن روزنه‌هایی امیدبخش، همچنان در رکود به سر می‌برد. به ویژه چشم‌انداز بازار کار در این کشور نسبتا تیره است. نزدیک به 13 میلیون آمریکایی در جستجوی کار هستند و نرخ بیکاری در ایالات متحده بر 1 / 8 درصد بالغ می‌شود.

افزون بر این انتظار می‌رود که میزان مالیات‌ها در آمریکا افزایش یابد، مگر آنکه کنگره این کشور و کاخ سفید در این مورد به توافق برسند که شمار زیادی از تسهیلات مالیاتی را که اعتبار آنها به زودی به سر می‌رسد، تمدید کنند.

به گزارش دویچه وله، باراک اوباما خواهان آن است که سرمایه‌گذاری و پول بیشتر صرف به گردش درآوردن چرخ بازار کار شود. او از جمله قصد تقویت انرژی‌های تجدیدپذیر را دارد و در جریان یکی از مناظره‌های تلویزیونی‌اش حتی از آلمان به عنوان الگویی در این عرصه نام برد.

رئیس‌جمهور کنونی آمریکا همچنین همچنین می‌کوشد که فشار مالیات بر مردم را پایان نگاه دارد و تنها برای افراد ثروتمند، مالیات‌هایی سنگین‌تری وضع کند. از دید او، تسهیلات مالیاتی برای شرکت‌ها تنها باید به صورتی هدفمند انجام گیرد.

در مقابل او، میت رامنی، یک بازرگان متکی بر اقتصاد آزاد است که سعی دارد تا جای ممکن فشارها و محدودیت‌هایی برای شرکت‌های آمریکایی قائل نشود. افزایش تولید نفت و گاز در آمریکا از جمله در ایالت آلاسکا نیز از جمله اهدافی است که او دنبال می‌کند تا از این طریق با بهای روزافزون انرژی مقابله کند.

در زمینه مالیاتی، رامنی بر آن است که میزان مالیات را برای همه‌ی اقشار، از جمله قشر پولدار، پایین نگاه داشته و برای شرکت‌ها نیز تا جایی که ممکن است، مالیات‌های کمی در نظر گیرد.

- سیاست خارجی

اگرچه مسائل اقتصادی و مالی داغ‌ترین موضوع کارزار انتخاباتی است، اما سیاست خارجی و نقش آمریکا در سیاست جهانی نیز نقش مهمی بازی می‌کند. یکی از مسائلی که دو نامزد بر سر آن اختلاف نظر دارند، موضع آمریکا در قبال چین است که بزرگترین رقیب اقتصادی ایالات متحده محسوب می‌شود.

اوباما محدودیت‌هایی سیاسی‌تجاری علیه چین وضع کرده، اما از انتقاد صریح از چین به خاطر سیاست‌های ارزی این کشور خودداری کرده و می‌کند. این در حالی است که رامنی اعلام کرده، در صورت پیروزی در انتخابات موضعی سخت‌تر و قاطع‌تر در مقابل چین در پیش خواهد گرفت.

ایران و برنامه‌ هسته‌ای این کشور نیز از موضوعاتی بوده که در مناظره‌های تلویزیونی و کارزار انتخاباتی مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است.

اوباما همواره تاکید کرده که از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری خواهد کرد. وضع تحریم‌های سنگین علیه ایران از جمله اقداماتی بوده که رئیس‌جمهور کنونی از موفقیت‌بخش بودن آنها در مناقشه‌ هسته‌ای سخن می‌گوید. از دید وی، گزینه‌ی نظامی آخرین راه‌برای حل بحران هسته‌ای است.

رقیب وی، میت رامنی نیز اگر چه صریحا خواهان ضربه‌ای نظامی به ایران برای حل مناقشه‌ی هسته‌ای نیست، اما مایل است که آمریکا همانگونه که اسرائیل تاکنون مطالبه کرده، قدرت نظامی خود را به‌گونه‌ای به نمایش بگذارد.

- سیاست دفاعی

بودجه‌ تسلیحاتی و سیاست دفاعی ایالات متحده نیز از موضوعات مهم مورد بحث در کارزار انتخاباتی بوده‌اند. در پی حادثه‌ی یازدهم سپتامبر بودجه‌ دفاعی آمریکا به میزان درخور توجهی افزایش یافت. جنگ در عراق و افغانستان چندصد میلیارد دلار هزینه به دنبال داشتند. حال ورق برگشته و میزان و کم‌وکیف کاهش بودجه تسلیحاتی در کارزار انتخاباتی دو رقیب مطرح گشته است.

اوباما قصد صرفه‌جویی در هزینه‌هایی تسلیحاتی و دفاعی آمریکا را دارد. به گفته‌ی وی، کاهش بودجه پنتاگون، امنیت آمریکا را به خطر نخواهد انداخت. او به تازگی یک طرح استراتژی نظامی را به تصویب رساند که بر اساس بودجه‌ای کمتر عمل می‌کند.

پایان جنگ عراق و بازگرداندن سربازان آمریکایی از این کشور از یک‌سو و خاتمه‌ استقرار نیروهای آمریکایی در افغانستان در آینده‌ای نه چندان دور از جمله موفقیت‌هایی است که اوباما در مناظره‌ها و سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش همواره به آنها اشاره می‌کند.

میت رامنی به موضع همیشگی جمهوری‌خواهان پایبند است که به نظر می‌رسد، بیشتر به فکر مصالح ارتش و نظامیان هستند. از دید وی، قدرت نظامی آمریکا تحت ریاست‌جمهوری باراک اوباما رو به انحطاط گذاشته است.

رامنی قصد دارد که بودجه دفاعی آمریکا را ده‌ها میلیارد دلار افزایش دهد، ناوگان و نیروی دریایی ایالات متحده را تقویت کند و بر شمار سربازان این کشور بیافزاید.
* روند انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا *

روند انتخابات در آمریکا در حقیقت پیچیده‌ترین شیوه برای احراز پست ریاست‌جمهوری است و ویژگی‌های منحصر به فرد آن باعث شده تا درک عملکرد آن آسان نباشد.

- مراحل اولیه

سیاستمداری که می‌خواهد به کاخ سفید راه یابد در ابتدا کمیته‌ای تشکیل می‌دهد که وظیفه‌اش سنجش وضعیت و جمع آوری پول است. این مرحله ممکن است از دو سال مانده به برگزاری انتخابات شروع شود.

طبق قانون اساسی آمریکا تنها کسانی که در آمریکا متولد شده، حداقل سنشان 35 سال بوده و مدت 14 سال ساکن این کشور بوده‌اند می توانند داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری شوند.

ولی این برداشت که هر کسی می‌تواند برای این سمت اعلام آمادگی کند درست نیست.

در طی 70 سال اخیر هر فردی که نامزد عمده حزب خود برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری بوده، یا سناتور شاغل یا سناتور سابق بوده، یا در پست فرماندار ایالتی خدمت می‌کرده، یا معاون رئیس جمهور و یا یک ژنرال پنج ستاره بوده است. البته رئیس جمهوری که برای پیروزی در دومین دوره ریاست جمهوری مبارزه می‌کند، حکایت جداگانه‌ای دارد.

چنانچه یک کاندیدا بتواند نظر موافق رسانه‌های خبری، مقامات حزبی، طراحان برنامه مبارزات انتخاباتی و کمک دهندگان مالی را تا حد قابل توجهی جلب کند، نامزدی خود را به طور رسمی اعلام کرده و مبارزه انتخاباتی در ایالت‌های مهم را شروع می‌کند.

باراک اوباما، مبارزه انتخاباتی خود را در اواخر سال 2006 شروع کرد و در فوریه سال بعد داوطلبی خود برای نامزدی از جانب حزب دموکرات را رسما اعلام کرد.

ولی میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان، حدود پنج سال است که فعالیت انتخاباتی‌اش را شروع کرده است.

او که موفق نشد در سال 2008 به عنوان نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، در دو سال اول زمامداری باراک اوباما، آهسته و در پشت صحنه فعالیت داشت و در ژوئن سال 2011 آمادگی خود را برای نامزد شدن از جانب جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آتی رسما اعلام کرد.

- نبرد برای کاندیدا شدن

پس از اعلام آمادگی، داوطلب‌ها برای نامزد شدن از جانب حزب خود، شروع به فعالیت می‌کنند.

به طور معمول و البته نه همیشه، آنها در گردهمایی‌ها و مجامع اولیه در ایالات آیووا، نیوهمشایر و کارولینای جنوبی شرکت می‌کنند.

اولین مبارزات برای برگزیدن نامزد ریاست جمهوری در ماه ژانویه در این ایالات شروع می‌شود و محک خوبی برای این که کدام یک از داوطلبان شانس بیشتری برای کاندیداتوری دارند، محسوب می‌شود.

رای دهندگان در هر یک از 50 ایالت آمریکا به اضافه واشنگتن، پایتخت و نیز سرزمین‌های وابسته ایالات متحده آمریکا (جزایری در دریای کارائیب و اقیانوس آرام از جمله گوام و پورتوریکو، که به نوعی خودمختار هستند و در دولت فدرال آمریکا ادغام نشده‌اند) نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند. در بیشتر موارد این نمایندگان قول می‌دهند که از نامزد بخصوصی حمایت کنند.

در برخی ایالات، نمایندگان به جای گردهمایی‌های ایالتی، توسط جوامع محلی انتخاب می‌شوند.

مبارزات انتخاباتی ایالتی تا ماه ژوئن طول می‌کشد. تا آن هنگام یکی از کاندیداها توانسته برای نامزد شدن از جانب حزب، رای کافی این نمایندگان را به دست آورد یا این که موفق شده بقیه داوطلبان را از میدان مسابقه به در کند.

- کنوانسیون حزبی

گردهمایی ملی حزبی، در اواخر تابستان یعنی حدود دو ماه و نیم قبل از صورت می‌گیرد. در آنجا، نمایندگان کسانی را که رای دهندگان در گردهمایی‌های ایالتی یا محلی انتخاب کرده‌اند، رسما نامزد می‌کنند.

قبل از این گردهمایی یا در جریان آن معاون نامزد ریاست جمهوری که غالبا یکی از رقبای شکست خورده حزب است، انتخاب می‌شود.

از آنجا که نامزدهای انتخاباتی تقریبا همیشه قبل از شروع کنوانسیون معلوم شده‌اند، این گردهمایی در حقیقت بیشتر برای مشهور کردن و شناساندن بیشتر نامزد ریاست جمهوری، تعیین پیام حزب و برنامه کار برگزار می‌شود.

- گام نهایی

پس از این مراحل، نامزدهای دو حزب به طور تمام عیار علیه یک دیگر شروع به فعالیت می‌کنند. در آگهی‌های تلویزیونی ظاهر شده و در مناظره‌هایی که بیشتر مردم آن را تماشا می‌کنند شرکت می‌کنند.

هر یک از نامزدها میلیون‌ها دلار صرف آگهی‌های تبلیغاتی و سفربه تمام ایالات آمریکا می‌کنند.

در هفته‌های آخر، رقبای انتخاباتی بیشتر وقت خود را صرف مبارزه در ایالاتی می‌کنند که در تعیین سرنوشت انتخابات نقش بسزایی دارند. در این ایالات فاصله طرفداران دو حزب کم است و نامزدها تلاش می‌کنند تا بتوانند عده بیشتری را جذب حزب خود کنند.

خیل داوطلبان تبلیغات انتخاباتی و نیز اشخاصی که برای این گونه فعالیت‌ها دستمزد دریافت می‌کنند به سوی ایالات مهم روان می‌شود. این افراد شخصا به در خانه‌های مردم رفته و آنها را ترغیب می‌کنند که به کاندیدای مورد نظرشان رای دهند.

در این مدت در ایالاتی از جمله اوهایو، فلوریدا و ویرجینیا به طور مرتب و بدون وقفه آگهی‌های تبلیغاتی نامزدهای دو حزب پخش می‌شوند.

- انتخابات

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همواره در اولین سه شنبه (بعد از اولین دوشنبه) ماه نوامبر برگزار می‌شود. ولی رای دهندگان مستقیما در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی‌کنند.

آنها در روندی که کالج انتخاباتی خوانده می‌شود، کسانی را انتخاب می‌کنند که متعهد شده‌اند به یکی از نامزدها رای دهند.

هر یک از ایالات، تعداد معینی از این "رای دهندگان" را به کالج انتخاباتی می‌فرستد.

تقریبا در تمام ایالت‌ها، برنده رای اکثریت، تمام آراء کالج انتخاباتی آن ایالت را به دست می‌آورد.

به دلیل یک چنین سیستمی، یک نامزد ریاست جمهوری ممکن است بدون این که اکثریت آرای مردم آمریکا را به دست آورده باشد، به کاخ سفید راه یابد. مبارزه جورج بوش با ال گور، در انتخابات سال 2000 یکی از این موارد بود.

- شروع رسمی کار رئیس جمهوری جدید

چنانچه نتیجه انتخابات قطعی باشد، در هفته‌ها و روزهای پس از انتخابات، رئیس جمهور منتخب، اعضای کابینه خود را تعیین کرده و برنامه کاری کامل‌تری را طراحی می‌کند.

در همین حال رئیس جمهوری که دوره زمامداری‌اش در حال پایان است، از آنجا که نمی‌تواند در مدت باقیمانده تصمیمات مهمی اخذ کند، وقت خود را صرف جمع آوری متعلقات خود و نیز توجه به میراثی می‌کند که دوره ریاست جمهوری‌اش به جای خواهد گذاشت.

به موجب قانون اساسی آمریکا مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید 20 ژانویه سال بعد از برگزاری انتخابات برگزار می‌شود.

- تبریک به رئیس جمهور جدید

پس از این همه تلاش، رئیس جمهور در عمل در کاخ سفید، زندانی است. او قادر نخواهد بود بدون ماموران محافظ و دستیارانش حتی در خیابان راه برود. 24 ساعته تحت نظر قرار دارد و از تمام حرف‌هایی که می‌زند واقداماتی که می‌کند، انتقاد می‌شود.

او در محاصره دستیارانی قرار دارد که برنامه نوشتن خاطرات خود را در سر می‌پرورانند و برای کسب قدرت در میان همقطارانشان سرگرم نقشه ریزی هستند. رئیس جمهور هر روز 12 ساعت کار می‌کند و برنامه‌های کاری او دقیقه به دقیقه از قبل تعیین شده است.

رئیس جمهور جدید باید انتظار نبرد بدون وقفه با رسانه‌های خبری را داشته باشد. علاوه بر این باید با حزب مخالف که از شکست در انتخابات سرخورده شده و در هر اقدام او از برنامه‌های مهم اقتصادی گرفته تا پائین‌ترین رده انتصابات دخالت می‌کند، مقابله کند.

تنها تصمیم گیری‌های مهم به عهده اوست و رسیدگی به سایر امور، وظیفه نفرات پایین‌تر دستگاه اداری است.

ولی او در موقعیتی است که می‌تواند بگوید در تعیین سرنوشت کشوری با 380 میلیون نفر جمعیت نقش دارد.
* پنج نکته‌ درباره انتخابات آمریکا *

1- همیشه در انتخابات، یک مساله مهم وجود دارد

بنا بر تحقیقات مرکز نظرسنجی راسموسن، حدود 80 درصد رای دهندگان، وضعیت اقتصادی را مهمترین عامل در انتخاب رئیس جمهوری آینده کشورشان می‌دانند.

اسکات راسموسن، می‌گوید: مهمترین مسئله اقتصاد و اشتغال است. نه تنها بسیاری به دلیل بیکاری نگرانند، نزدیک به 28 درصد کسانی هم که شاغل هستند نگرانند که ممکن است به زودی کار خود را از دست بدهند.

وی می‌افزاید: علاوه بر این موضوع مسکن هم مطرح است. تنها 47 درصد مردم معتقدند که ارزش خانه‌شان از وام مسکنی که گرفته‌اند بیشتر است و این برای آمریکا یک رقم باور نکردنی است. به ما یاد داده بودند که وقتی بزرگ شدیم خانه بخریم و مطمئن باشیم که ارزش آن افزایش خواهد یافت. عده زیادی الان احساس می‌کنند که فریب خورده‌اند.

جیمی کارتر و جورج بوش پدر، هر دو بیش از یک دوره رئیس جمهور نبودند و دلیل آن وضع نابسامان اقتصادی بود. این شعار بیل کلینتون در گوش جورج بوش پدر، زنگ می‌زند که گفته بود "این اقتصاد است که مهم است."

نرخ بیکاری برای 43 ماه در حد 8 درصد باقی مانده است و بدهی دولت فدرال از 16 تریلیون دلار گذشته است. بسیاری از تحلیلگران از این متعجبند که در چنین وضعی باراک اوباما هنوز در نظرسنجی‌ها از میت رامنی جلوتر است.

به گزارش شبکه خبری بی.بی.سی اسکات راسموسن، می‌گوید: البته تمام ارقام نومیدکننده نیستند. آمریکایی‌ها فکر نمی‌کنند که وضع زندگی‌شان از چهار سال قبل بهتر است ولی در ضمن فکر نمی‌کنند که وضعشان بدتر شده است و به همین دلیل انتخابات به صورت یک رقابت تنگاتنگ در آمده است.

راسموسن، می‌افزاید ولی صرف این که باراک اوباما در نظرسنجی‌ها از رقیب خود جلوتر است به این معنی نیست که اقصاد موضوع مهمی نیست چون بسیاری اگر چه فکر می کنند باراک اوباما وضع کشور را بهتر نکرده ولی مطمئن هم نیستند که میت رامنی اوضاع را بهتر خواهد کرد.
عوامل کلیدی انتخابات: - اقتصاد - مالیات - بیمه های درمانی - سیاست انرژی - آموزش - تامین اجتمایی - مهاجرت - امنیت ملی

2- تنها چند ایالت مهم هستند

بیشتر ایالات آمریکا یا هوادار دموکرات‌ها هستند یا جمهوریخواهان، و به همین جهت بعید به نظر می‌رسد در جریان مبارزات انتخاباتی، مردم این ایالات عقیده خود را عوض کنند. ایالاتی سرنوشت‌ساز هستند، که در آنجا مردم هنوز تصمیم قطعی را در باره کاندیدای مورد نظرشان نگرفته‌اند. به همین جهت این ایالات که شاهد نبرد کاندیداها هستند، درنتیجه انتخابات تاثیر می‌گذارند.

اوهایو، ایالتی است که نرخ بیکاری‌اش پایین‌تر از نرخ متوسط بیکاری، در کشور است. از سال 1960 تا کنون، در هر دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کاندیدایی که در این ایالت پیروز شده توانسته نهایتا به کاخ سفید راه یابد. با توجه به این که این ایالت دارای 18 رای کالج انتخاباتی است، هر یک از دو دو حزب برای پیروزی در این ایالت، ده‌ها میلیون دلار خرج می‌کنند.

در این ایالت فعالان انتخاباتی، از 6 ماه قبل هر هفته دو بار پیام اتوماتیک تلفنی برای خانواده‌ها می‌فرستند و بیشتر آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی نامزدها هنگام شب که نرخ آگهی بسیار گران است پخش می‌شوند.

جیم گدی، که 37 ساله است می‌گوید در چندین ایالت مختلف آمریکا زندگی کرده ولی هرگز چنین وضعیتی را در تلویزیون، رادیو و سایر رسانه‌ها ندیده است.

او می‌افزاید که در زمان انتخابات قبلی در ایالت ایندیانا بوده ولی اوهایو وضعیت متفاوتی دارد. جیم گدی، به خصوص از پیام‌های تلفنی دلخور است اگر چه می‌گوید ازاین که انتخابات تا این حد برای مردم مهم است و در آن درگیر هستند خوشحال است.

در دوره مبارزات انتخاباتی در حقیقت دو آمریکا وجود دارد. فرار از یکی از این دو آمریکا مشکل است و در آنجا تمام مدت شخص با شعارها و پیام‌های انتخاباتی بمباران می‌شود. ولی در آمریکای دیگر، زندگی عادی تقریبا طبق روال همیشه جریان دارد.
ایالات سرنوشت ساز: - هر ایالت بر حسب جمعیت دارای تعداد مشخصی آرای کالج انتخاباتی است؛ - تقریبا در تمام موارد نامزدی که در یک ایالت رای بیشتر داشته باشد، صاحب تمام آرای کالج انتخاباتی آن ایالت می‌شود؛ - 10 ایالت تاثیرگذار در نتیجه انتخابات عبارتند از: فلوریدا، پنسیلوانیا، اوهایو، کارولینای شمالی، ویرجینیا، ویسکانسین، کلرادو، نوادا و نیوهمشایر؛ - برای پیروزی در انتخابات کسب 270 رای الکترال کافی است.

3-تعداد رای دهندگان تغییر می‌کند

هر ماه به تعداد رای دهندگانی که از آمریکای لاتین و شبه جزیره ایبریا (اسپانیا و پرتغال) به آمریکا مهاجرت کرده‌اند، 50 هزار نفر افزوده می‌شود. شمار اعضای اسپانیایی تبارها (هیسپنیکز) در سال 2010 به 50 میلیون نفر رسید یعنی 16 ممیز 3 درصد کل جمعیت آمریکا.

این اولین بار است که نامزدهای هر دو حزب در تلویزیونی که به زبان اسپانیایی برنامه پخش می‌کند، در میز گردی در باره مهاجرت، شرکت کرده‌اند.

در سال 2008 باراک اوباما 68 درصد آراء این گروه را بدست آورد و انتظار می رود در انتخابات امسال نیز یک چنین تعدادی از او حمایت کنند.

جمهوریخواهان از این نگرانند که انعطاف ناپذیرتر بودن میت رامنی در قبال مهاجرت، ممکن است از تعداد طرفداران او در میان آمریکایی‌هایی که با اسپانیا یا آمریکای لاتین پیوند دارند، کم کند، به همین جهت جمهوریخواهان بانفوذی مانند جب بوش، از میت رامنی درخواست کرده‌اند تا از شدت مخالفت خود با این گروه از مهاجران بکاهد.

4- موضوع انتخابات تنها به آمریکا محدود نمی‌شود

سیاست خارجی هنوز برای رای دهندگان آمریکایی در درجه دوم اهمیت قرار دارد؛ اگرچه کشته شدن اخیر کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا در لیبی سبب شد که سیاست خارجی نیز در دستور کار مبارزات انتخاباتی قرار گیرد و درباره ایران، اسرائیل و افغانستان نیز به تفصیل در شبکه‌های رسانه ای آمریکا صحبت شود.

میت رامنی، که پس از انتقاد از باراک اوباما در پی کشته شدن کریستوفر استیونز، یک شخص فرصت طلب خوانده شده بود، می‌گوید باراک اوباما در برابر ایران نرمش نشان داده و به اسرائیل خیانت کرده است.

رامنی همچنین قول داده که در برابر چین به دلیل سیاست پولی‌اش موضع سخت تری اتخاذ کند. تهدیدی که خطر یک جنگ تجارتی را به همراه دارد.

شان بولر، استاد علوم سیاسی در دانشکده ریورساید، در کالیفرنیا می گوید هنگامی که تعداد رای دهندگان تا این حد زیاد است و تنوع قومی و مذهبی دیده می‌شود، همیشه مسائل حساسی در سیاست خارجی وجود دارد. او خاطرنشان می‌کند که به طور مثال آمریکایی‌های عرب تبار علاقمندند در باره فلسطین بحث کنند و آمریکاییان کوبایی تبار، به مسائل داخلی کوبا توجه دارند.

شان بولر می‌گوید: "در شرایط کنونی هنوز سیاست خارجی می‌تواند نقش داشته باشد از جمله برنامه هسته‌ای ایران و واکنش اسرائیل. وضعیت سوریه ممکن است از کنترل خارج شود یا شاید حمله تروریستی اتفاق افتد. این اتفاقات سبب خواهد شد که سیاست خارجی اهمیت زیاد پیدا کند."

توجه بین‌المللی به این که چه کسی وارد کاخ سفید خواهد شد بسیار زیاد است چون اقدامات یک رئیس جمهوری آمریکا، تاثیر جهانی خواهد داشت.

5-هرکسی که برنده شود، باید انتظار معضلات بیشتری را داشته باشد

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنها انتخاباتی نیست که در تاریخ 6 نوامبر برگزار می‌شود. تمام اعضای مجلس نمایندگان و یک سوم اعضای مجلس سنای آمریکا نیز در این تاریخ انتخاب می‌شوند.

اگرچه به این دو، توجه زیادی نشده است ولی هر دوی آنها می‌توانند در موفقیت هر یک از دو نامزد ریاست جمهوری پس از ورود به کاخ سفید نقش مهمی داشته باشند.

در حال حاضر، جمهوریخواهان کنترل مجلس نمایندگان و دموکرات‌ها کنترل مجلس سنا را در دست دارند، به همین جهت اگر وضع به همین ترتیب باقی بماند، بن بست کنونی ادامه خواهد یافت. در سال 2011 تنها معدودی لایحه به تصویب رسید تا آنجا که به کنگره آمریکا لقب "کنگره هیچ کاره" را دادند.

این بن بست به خصوص در سال قبل مشهود بود چون کنگره آمریکا نتوانست در مورد سقف بدهی‌ها به یک توافق دراز مدت برسد. همین موضوع سبب شد که آمریکایی‌ها بیشتر از همیشه از عملکرد کنگره انتقاد کنند.

تعداد دفعاتی که تصویب لایحه‌ای در کنگره به بن بست رسیده حتی با درنظر گرفتن استانداردهای آمریکا، هیچوقت در حد کنونی نبوده است.

ولی بیل کلینتون، رئیس جمهوری اسبق آمریکا، اخیر درمصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان، با ابراز خوشبینی در باره رفع بن بست موجود، ابراز امیدواری کرد که بعد از برگزاری انتخابات، کنگره این کشور شاهد همکاری بیشتر نمایندگان دو حزب باشد.


سه شنبه 91 آبان 16 , ساعت 5:24 عصر

ماجرای دروغ فردوسی پور در برنامه این هفته نود

عادل فردوسی پور که همه او را با نام "عادل" فوتبال ایران می شناسند در برنامه این هفته نود(دوشنبه شب 15 آبان ماه) در قسمت نود درجه متاسفنه یک حرف نادرست را مطرح کرد.

به گزارش "حلقه شهید علیرضا شبانی "این مجری پرطرفدار در این قسمت برنامه اش با کنایه گفت که:" شیرازی ها همانطور که در گل زدن عجله ای ندارند در تجلیل از قهرمان المپیکشان-امید نوروزی- نیز عجله نکردند و پس از سه ماه از او تجلیل کردند".

این در حالی است که در بازی فجر و سایپا از امید نوروزی دعوت شده بود تا به وسیله او از یکی از خانواده های شهدا تجلیل شود و هدیه این خانواده شهید را نوروزی به آنها اهدا کند.

گفتنی است امید نوروزی بلافاصله بعد از بازیهای المپیک بارها از سوی مردم و مسوولین استان فارس مورد تجلیل قرار گرفته است.


سه شنبه 91 آبان 16 , ساعت 5:21 عصر

مرگ 23 تن بر اثر برق‌گرفتگی در یک جشن عروسی

به گزارش حلقه شهید علیرضا شبانی به نقل از عطرصبح، این حادثه در شهری در شرق عربستان رخ داده است و به گفته عبدالله خشمان کابل برق بر اثر شلیک گلوله های ناشی از شادی سقوط کرده، روی یک در فلزی افتاده و هر 23 نفر کشته شده بر اثر برق گرفتگی جان باخته‌اند.

 
به نوشته رویترز عکس هایی از این حادثه در وب سایت های محلی منتشر شده است که حیاط محل عروسی را با صندلی های واژگون شده نشان می‌دهد.

 
همه افراد کشته شده از یک قبیله بوده‌اند و حدود 30 نفر نیز در این حادثه مجروح شده‌اند.

 
عربستان سعودی ماه گذشته شلیک گلوله برای شادی در عروسی ها را ممنوع کرد که سنتی محبوب در مناطق قبیله‌ای است.


سه شنبه 91 آبان 9 , ساعت 1:21 عصر
سیدهادی سیدافقهی گفت: نگاه جمهوری اسلامی نسبت به حماس قطعا تغییر خواهد یافت چرا که ایران با کسی رابطه خویشاوندی ندارد.
به گزارش حلقه شهید علیرضا شبانی به نقل از «خبرگزاری دانشجو»سید هادی سیدافقهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ، در خصوص زمان اتمام درگیری‌ها در سوریه گفت: زمان در این موقعیت مفهوم کیفی دارد نه کمی و هر زمان گفتمان‌ها و توافق‌های پشت پرده و تصمیم قدرتی که بین حکومت فعلی و معارضین در قالب حکومت انتقالی شکل بگیرد میتوان امیدوار بود.
 
وی قالب حکومت انتقالی را پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران دانست و ادامه داد: با حفظ مقام و موقعیت بشار اسد که برای روس‌ها و ایران حیثیتی شده است، حکومت انتقالی در مسیر خود قرار می‌گیرد.
 
وی به برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه اشاره کرد و افزود:‌در دل پارلمان هیئت تدوین قانون اساسی پدید می‌آید که با قانون اساسی جدید، انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 برگزار خواهد شد.
  
این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در حال حاضر اکثر موقعیت‌های مهم و شهرهای بزرگ و حساس در اختیار دولت است، البته بخش‌هایی از حومه شهرهای بزرگ و برخی روستاها نیز در اختیار گروه‌های مسلح است که در مذاکرات سیاسی روی آنها حسابی باز نمی‌شود، بلکه این مکان‌های استراتژیک است که سرنوشت‌ساز است.
 
سیدافقهی بازپس‌گیری مناطق استراتژیک توسط بشار اسد را برگ برنده در مذاکرات دانست و افزود: بشار اسد 70 تا 80 درصد در این زمینه موفق عمل کرده است.
 
این کارشناس امور بین الملل سخنان خالد مشعل در ترکیه را دهن کجی به سوریه دانست و یادآور شد: نمی‌دانم خالد مشعل با زدن این حرف که اردوغان رهبر جهان اسلام است کجا را هدف قرار داده، اما موضع خوبی نبوده؛ چرا که در جبهه مخالف و کشور عضو ناتو این حرف را زده است.
 
وی افزود: اردوغان وقتی رژیم صهیونیستی 9 نفر از شهروندانش را کشت، به پارلمان ترکیه نرفت تا مجوز جنگ بگیرد، اما وقتی دو خمپاره از سوریه به خاک ترکیه آمد به پارلمان مراجعه کرد.
 
سیدافقهی تاکید کرد: حماس به نوعی سلاح را زمین گذاشته است و در درگیری‌های مسلحانه اسمی از حماس نیست و طیف بیرون با رویکرد سیاسی عرفاتی حرکت می‌کند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه تغییر نگاه ایران نسبت به حماس را قطعی دانست و افزود: ما با کسی رابطه خویشاوندی نداریم و شاخص ما فلسطین است.
 
وی تصریح کرد: حقانیت بیداری اسلامی در کشورها به شاخص فلسطین بستگی دارد و متاسفانه اولین کنفرانس دوستان سوریه در تونس برگزار شد که اعضای ناتو و جنگجویان آنجا جمع شدند و به این دلیل تونس سیگنال خوبی از بیداری اسلامی نبود.
 
سیدافقهی ادامه داد: کادر رهبری قوه مجریه در مصر در دستان اخوان‌المسلمین است و این نشانه خوبی نیست.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه فشار مردمی در مصر را سبب تغییر رویه اخوان‌المسلمین در مصر دانست و گفت: فشار مردم دو حالت را رقم خواهد زد؛ یکی اینکه مسئولین مصری با اعتقاد به مبارزه با اسرائیل و عدم نیاز به امتیازدهی به آنها  تغییر رویه در پیش گیرند و دیگر اینکه عقب‌نشینی تاکتیکی بدون اعتقاد و تنها به دلیل فشار مردمی را در دستور کار خود قرار می دهند.
 
وی با اشاره به اینکه مرسی در امتیازدهی هنرمند است و در امتیازگیری شکست خورده است، تصریح کرد: پس از ریاست جمهوری، مرسی خواستار شروع به کار پارلمان شد که شورای عالی قضایی مصر و دادستان عالی مصر قبول با این موضوع مخالفت کردند و شورای نظامی از شورای قضایی حمایت کرد و این سبب عقب‌نشینی مصر شد.
 
سیدافقهی به عزل دادستان کل کشور توسط مرسی اشاره و خاطرنشان کرد: به محض تظاهرات و درگیری مرسی این حرف خود را پس گرفت که این نکته نشانگر این مسئله است که مرسی در امتیازدهی هنرمند و در امتیازگیری بی کفایت است.

   1   2   3      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ