سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
سه شنبه 91 آبان 9 , ساعت 1:21 عصر
سیدهادی سیدافقهی گفت: نگاه جمهوری اسلامی نسبت به حماس قطعا تغییر خواهد یافت چرا که ایران با کسی رابطه خویشاوندی ندارد.
به گزارش حلقه شهید علیرضا شبانی به نقل از «خبرگزاری دانشجو»سید هادی سیدافقهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ، در خصوص زمان اتمام درگیری‌ها در سوریه گفت: زمان در این موقعیت مفهوم کیفی دارد نه کمی و هر زمان گفتمان‌ها و توافق‌های پشت پرده و تصمیم قدرتی که بین حکومت فعلی و معارضین در قالب حکومت انتقالی شکل بگیرد میتوان امیدوار بود.
 
وی قالب حکومت انتقالی را پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران دانست و ادامه داد: با حفظ مقام و موقعیت بشار اسد که برای روس‌ها و ایران حیثیتی شده است، حکومت انتقالی در مسیر خود قرار می‌گیرد.
 
وی به برگزاری انتخابات پارلمانی در سوریه اشاره کرد و افزود:‌در دل پارلمان هیئت تدوین قانون اساسی پدید می‌آید که با قانون اساسی جدید، انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 برگزار خواهد شد.
  
این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: در حال حاضر اکثر موقعیت‌های مهم و شهرهای بزرگ و حساس در اختیار دولت است، البته بخش‌هایی از حومه شهرهای بزرگ و برخی روستاها نیز در اختیار گروه‌های مسلح است که در مذاکرات سیاسی روی آنها حسابی باز نمی‌شود، بلکه این مکان‌های استراتژیک است که سرنوشت‌ساز است.
 
سیدافقهی بازپس‌گیری مناطق استراتژیک توسط بشار اسد را برگ برنده در مذاکرات دانست و افزود: بشار اسد 70 تا 80 درصد در این زمینه موفق عمل کرده است.
 
این کارشناس امور بین الملل سخنان خالد مشعل در ترکیه را دهن کجی به سوریه دانست و یادآور شد: نمی‌دانم خالد مشعل با زدن این حرف که اردوغان رهبر جهان اسلام است کجا را هدف قرار داده، اما موضع خوبی نبوده؛ چرا که در جبهه مخالف و کشور عضو ناتو این حرف را زده است.
 
وی افزود: اردوغان وقتی رژیم صهیونیستی 9 نفر از شهروندانش را کشت، به پارلمان ترکیه نرفت تا مجوز جنگ بگیرد، اما وقتی دو خمپاره از سوریه به خاک ترکیه آمد به پارلمان مراجعه کرد.
 
سیدافقهی تاکید کرد: حماس به نوعی سلاح را زمین گذاشته است و در درگیری‌های مسلحانه اسمی از حماس نیست و طیف بیرون با رویکرد سیاسی عرفاتی حرکت می‌کند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه تغییر نگاه ایران نسبت به حماس را قطعی دانست و افزود: ما با کسی رابطه خویشاوندی نداریم و شاخص ما فلسطین است.
 
وی تصریح کرد: حقانیت بیداری اسلامی در کشورها به شاخص فلسطین بستگی دارد و متاسفانه اولین کنفرانس دوستان سوریه در تونس برگزار شد که اعضای ناتو و جنگجویان آنجا جمع شدند و به این دلیل تونس سیگنال خوبی از بیداری اسلامی نبود.
 
سیدافقهی ادامه داد: کادر رهبری قوه مجریه در مصر در دستان اخوان‌المسلمین است و این نشانه خوبی نیست.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه فشار مردمی در مصر را سبب تغییر رویه اخوان‌المسلمین در مصر دانست و گفت: فشار مردم دو حالت را رقم خواهد زد؛ یکی اینکه مسئولین مصری با اعتقاد به مبارزه با اسرائیل و عدم نیاز به امتیازدهی به آنها  تغییر رویه در پیش گیرند و دیگر اینکه عقب‌نشینی تاکتیکی بدون اعتقاد و تنها به دلیل فشار مردمی را در دستور کار خود قرار می دهند.
 
وی با اشاره به اینکه مرسی در امتیازدهی هنرمند است و در امتیازگیری شکست خورده است، تصریح کرد: پس از ریاست جمهوری، مرسی خواستار شروع به کار پارلمان شد که شورای عالی قضایی مصر و دادستان عالی مصر قبول با این موضوع مخالفت کردند و شورای نظامی از شورای قضایی حمایت کرد و این سبب عقب‌نشینی مصر شد.
 
سیدافقهی به عزل دادستان کل کشور توسط مرسی اشاره و خاطرنشان کرد: به محض تظاهرات و درگیری مرسی این حرف خود را پس گرفت که این نکته نشانگر این مسئله است که مرسی در امتیازدهی هنرمند و در امتیازگیری بی کفایت است.


لیست کل یادداشت های این وبلاگ